SP Motie huishoudelijk hulp

20 maart 2015

SP Motie huishoudelijk hulp

Een wonderlijke discussie over de SP motie over huishoudelijke hulp. Als laatste punt op de agenda. Het college ontrade bij monde van wethouder Saskia Heijboer de motie, maar zei vervolgens er wel al mee bezig te zijn. De coalitiepartijen hadden allerlei onwaarschijnlijke redeneringen om het voorstel niet te steunen. De SP concludeerde dat het de zoveelst SP motie was die niet werd gesteund, maar wel zal worden uitgevoerd.

De motie van de SP telde drie verzoeken:

1. steun de huishoudelijke hulpen bij hun legitieme eis voor een betere waardering voor hun werkzaamheden volgens schaal FWG 15
  2. spreek de betrokken aanbieders hierop aan
  3. rapporteer de reactie van de aanbieders aan de raad

Diegene die de moeite nemen om de laatste 20 minuten van de vergadering nog eens terug te luisten zullen versteld staan.

Het betreffende fragment vindt u via deze link.

Wethouder Saskia Heijboer ontraadt eerst de motie (in geluidsopname op 45:40 sec.).

Daarna zegt ze in reactie op het betoog van SP fractievoorzitter Henri Swinkels (op 47:48):

"Ik heb hierover al even kort met Vughterstede gesproken."

"...en wij gaan een gesprek aan hierover. Om eens goed uit de doeken te doen hoe het komt dat wij aan hen 22 euro betalen en wat zij hen uitbetalen."

Dit komt overeen met verzoek nummer 2 van de motie.

Maar verder ...

"Het grote gat wat wij met elkaar constateren. Want ik heb het ook al eens eerder gezegd dat ik wel dacht dat er voor die 22 euro wel een hoger salaris uit zou moeten kunnen komen."

Dit komt overeen met verzoek nummer 1 van de motie.

Nog weer later (op 48:53) ...

"Ik geef wel aan dat ik het gesprek aan ga en dat ik u terug wil rapporteren waarin het 'm zit."

Dat komt overeen met verzoek nummer 3.

Reden dus te over om aan te nemen dat de wethouder onze motie wil uitvoeren.

Op 58:33 vat dhr. Kraanen (CDA) dit nog eens samen.

En dan even tussendoor heeft u mogelijk ook de hoogst vermakelijke bijdrage beluisterd van dhr. Klösters (D66) op 54:54. Zelfs al u dit fragment drie maal afluisterd heeft u nog geen idee wat hij nu heeft willen zeggen.

Uiteindelijk stemmen de coalitiepartijen tegen de motie. Het CDA doet dat ook omdat ze genoegen nemen met de toezegging van de wethouder. Daarmee is de zoveelste SP motie verworpen die vervolgens gewoon uitgevoerd zal worden.

Volgt u het nog?