h

Vught 100% Sociaal

Klik hier om het programma (pdf) te downloaden

VOORAF

We pakken het dit keer - voor de verandering - eens anders aan. We presenteren een eenvoudig en krachtig plan. Een plan dat gelooft in de kracht van kleinschaligheid: de schaal van de buurt. Een plan dat mensen centraal stelt en solidariteit organiseert.

In een rijke gemeente als de onze, in een van de rijkste landen ter wereld, moeten we met elkaar in staat zijn iedereen een fatsoenlijk huis, goede zorg, goed onderwijs en genoeg en gezond eten te garanderen. Ook als mensen door omstandig-heden, hun leeftijd, gezondheid of hun gesteldheid in onzekerheid verkeren, bieden we hen onder-steuning en perspectief. Maar het kabinet van VVD en PvdA komt met hele andere veranderingen. Met bezuiniging op bezuiniging nemen de inkomens-verschillen toe, wordt de crisis nodeloos verlengd en worden de voorzieningen voor mensen die een steuntje nodig hebben steeds verder afgebroken. Zelfs in Vught stijgt het aantal mensen dat een beroep doet op de voedselbank en groeien kinderen in armoede op.  

Solidariteit betekent dat de sterkste schouders in tijden van tegenspoed zwaardere lasten dragen. Dat is rechtvaardig en het is ook heel verstandig. Het afbreken van welzijn, zorg en sociale voor-zieningen leidt immers voor veel mensen tot mensonwaardige situaties en schept nieuwe, grote problemen die in de toekomst tegen veel hogere kosten bestreden moeten worden.

Onze kernwaarden zijn: menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Voorstellen die de individualisering of de marktwerking versterken, de verschillen tussen groepen benadrukken of mensen belemmeren om volwaardig aan de samenleving deel te nemen, verwerpen we. Voorstellen die de saamhorigheid bevorderen, voorkomen dat de tweedeling in de samenleving tussen rijk en arm toeneemt of stimuleren dat mensen meer bij elkaar betrokken zijn, omarmen we. Daarbij hanteren we de volgende principes:  

Voor de mensen We stellen de mensen centraal. Daarbij past kleinschaligheid, herkenbaarheid en betrokkenheid. We helpen mensen om de zorg voor hun eigen omgeving op te pakken en vorm te geven.  

Voor de samenleving We staan voor de hele samenleving en dienen het algemeen belang. We gunnen iedereen zijn of haar vrijheid maar vragen ons bij iedere besluit af: Wordt de samenleving hier beter van?  

Voor de toekomst We staan voor een toekomst waarin mensen goed en gemoedelijk samenleven. Dat vraagt zorg voor elkaar, betrokkenheid en solidariteit. Daaraan werken we met iedereen die zich met ons wil inzetten voor onze samenleving, voor solidariteit, voor gelijkwaardigheid en voor menselijke waardigheid.

Voor de verandering Een goede voorbereiding is het halve werk. Daarom zorgen we dat we de veranderingen die komen een stap voor blijven. We wachten niet af maar nemen uit voorzorg maatregelen die ons minder kwetsbaar maken en onze unieke samenleving beschermen. Zo nemen we - voor de verandering - zelf de regie.

Wilt u meer weten over het optreden en de visie van de SP in Vught en Cromvoirt? Op onze website www.vught.sp.nl vindt u meer informatie over onze standpunten en over onze activiteiten. En vanzelfsprekend beantwoorden wij ook graag al uw vragen. Mail ons via: vught@sp.nl

Ik beveel u van harte aan om op 19 maart 2014 SP te stemmen!  

 Henri Swinkels SP Vught en Cromvoirt  

1. VOOR DE VERANDERING in 15 punten

 

  1. De gemeente organiseert de vorming van sociale- of buurtnetwerken, informeert hen actief en betrekt hen bij besluitvorming in de gemeenteraad.
  2. Er komt een door de gemeente aange-stelde buurtregisseur die buurtnetwerken, wijkcentra, vrijwilligerswerk, maatschap-pelijke stages en culturele activiteiten met elkaar in verbinding brengt.
  3. We realiseren multidisciplinaire zorgcentra in of bij elke wijk en de gemeente zorgt daarbij voor een gedegen mantelzorg-beleid.
  4. We realiseren de komende periode de nieuwe multifunctionele schoolgebouwen voor zowel Cromvoirt, Vught-Noord als die van Vught Zuid.
  5. Voordat we (onderdelen van) de gemeente Vught samenvoegen of fuseren krijgen inwoners de gelegenheid zich hierover uit te spreken per referendum.
  6. In de bouwplannen in de periode tot 2022 worden minimaal 400 huurwoningen gerealiseerd, waarvan 100 sociale huurwoningen vooral voor jongeren, starters en ouderen. Sociale huur-woningen worden niet gesloopt zonder instemming van een meerderheid van de betrokken huurders.
  7. De gemeente sluit met woningstichtingen, huurdersverenigingen en bewoners-organisaties een nieuw "Lokaal Akkoord".
  8. De gemeente besteedt extra zorg aan behoud en het creëren van werk voor jongeren, mensen in de bijstand en mensen met een beperking. De gemeente geeft hierbij het goede voorbeeld door het aanbieden van en bemiddelen naar leerwerkplekken en (maatschappelijke) stages. Bij opdrachten verstrekt door de gemeente boven een bedrag van € 100.000,- wordt de opdrachtgever verplicht gesteld tot het invullen van arbeidsplaats met werknemers uit de kwetsbare doelgroep.
  9. De gemeentelijke voorzieningen voor mensen met een laag inkomen zetten we maximaal in om deelname aan de samenleving te garanderen. We verplichten niemand tot vrijwilligers- werk om een uitkering te behouden, maar bieden in dat geval als gemeente een echte baan.
  10. Er komt een nieuw armoedepact en er komen sociale wijkteams die dat ten uitvoer brengen.
  11. De gemeente voert een duurzaam beleid. Daarbij besparen we energieverbruik door de keuze van energiebesparende en energiezuinige apparatuur en middelen. We gaan meer gebruik maken van lokale vormen van groene energieopwekking en blijven onder de grenzen van geluids- en fijnstofplafonds bij Vughtse en Cromvoirtse infrastructuurprojecten.
  12. We versoberen stapsgewijs onze gescheiden afvalinzameling. Op termijn zal glas en blik niet langer deur aan deur opgehaald worden, maar ingeleverd moeten worden op speciale verzamel-punten. Plastic en papier zijn twee afvalstromen waarvan we willen onderzoeken of we die (weer) in handen kunnen geven van (buurt)verenigingen. De gemeentelijke lastendruk zal hierdoor afnemen.
  13. De bereikbaarheid van gemeentelijke gebouwen en accommodaties, winkelcentra, scholen, gezondheidscentra en verzorgingshuizen voor voetgangers en fietser wordt behouden of verbeterd. De  hoofdfiets-routes worden zoveel mogelijk  geasfalteerd.
  14. We zetten onverminderd de inspanningen voort om tot een verdiepte ligging van de N65 en het spoor naar Eindhoven te komen in samenspraak en samenwerking met Samen voor Vught.
  15. We blijven de organisatie van culturele-, kunst-, speel- en (breedte)sport-evenementen stimuleren met subsidie. Jaarlijks kiezen we uit daartoe ingediende voorstellen een evenement of activiteit dat voor extra subsidie in aanmerking komt.

 

2. VOOR EEN ANDER BESTUUR

 

Landelijk

'Groter is beter' is de visie van het kabinet over provincies en gemeenten. Gemeenten worden gestimuleerd samen te werken en zich samen te voegen, onder andere door gemeenten steeds meer taken te geven. Het iniatief tot samen-werking of samenvoeging (fusie of herindeling) ligt bij gemeenten zelf, evenals de manier waarop gemeenten hun inwoners betrekken bij de keuze van samenwerkings- of fusiepartners.
De ervaringen bij scholen, zorg-instellingen en woning-corporaties leren ons dat schaal- vergroting in de publieke sector vooral leidt tot een afstandelijke managerscultuur, extra kosten en onpersoonlijke instituten.

 

  • We zijn voor samenwerking met andere gemeenten, maar we waken er voor dat we via allerlei bestuurlijke spelletjes in een fusie met andere gemeenten worden gerommeld. We houden eerst een referendum voordat we daadwerkelijk enig onderdeel van onze gemeente samenvoegen met die van een andere gemeente.
  • We houden regionale samenwerkingsverbanden opnieuw tegen het licht en beoordelen hen op nut en noodzaak. Daar waar de samenwerking werkt maken we er meer werk van, maar wanneer de samenwerking faalt zullen we niet schromen deze te beëindigen.
  • Bij aanvang van deze nieuwe periode lichten we de complete ambtelijke- en bestuurs- organisatie door op overbodige activiteiten en verborgen geld. We speuren naar nut en noodzaak van niet (volledig) benutte reserveringen, "potjes", budgetten, de inhuur van adviseurs en onderzoekers.
  • We informeren burgers actief, vroegtijdig, zonder voorbehoud en begrijpelijk over de ontwikkeling van gemeentelijke plannen en we geven de burgers uitdrukkelijk de mogelijkheden om hun mening te geven.
  • Openbaarheid is een groot goed en schuiven we niet lichtzinnig terzijde. De SP stemt alleen met beslotenheid in wanneer het gaat over personen of financiële belangen van de gemeente (bijvoorbeeld aanbestedingen). We maken dan wel duidelijke afspraken welke onderdelen vertrouwelijk zijn en voor hoe lang.
  • We willen de samenwerking in wijken vergroten en de samenspraak stimuleren. Waar wenselijk stellen we buurtnetwerken in. We besturen mede op basis van de inbreng van buurtnetwerken.

 

3. VOOR WERK, INKOMEN en ARMOEDEBESTRIJDING

  Landelijk

De werkloosheid neemt toe. Ook zijn er steeds meer mensen die ondanks een baan toch in de armoede belanden. Het kabinet verkort de WW-duur en tast met diverse maatregelen de koopkracht verder aan.
Het aantal mensen dat leeft in armoede is gegroeid tot ruim 1,3 miljoen, waaronder 400.000 kinderen. Het kabinet scherpt de bijstand verder aan door invoering van gezinsbijstand, arbeids- en re-integratieplicht en de verplichte tegenprestatie.
De sociale werkplaatsen verdwijnen grotendeels. Gemeenten worden direct verantwoordelijk voor mensen met een gedeeltelijke arbeidsbeperking. Aan werkgevers vraagt het kabinet om deze mensen vrijwillig in dienst te nemen. Als ze dat voor 2018 niet doen volgt een quotum van 5% werknemers met een arbeidshandicap.

  Werk

  • Onze inzet is er op gericht werklozen te helpen aan een aantrekkelijke, eerlijke en fatsoenlijke baan. We zetten zo nodig het geld in dat mensen anders uit een uitkering zouden krijgen, om hen aan het werk te helpen op een werkervaringsplaats tegen een volwaardig loon.
  • We bieden als gemeente leerwerk-plekken en maatschappelijke stages aan en stimuleren hetzelfde bij bedrijven in Vught en Cromvoirt.
  • Bestaand regulier werk wordt niet structureel ingezet om er alleen werkervaring op te doen. Werkervaringsplekken bieden uitzicht op een regulier baan en mogen nooit bestaand werk verdringen.
  • We blijven als gemeente betrokken bij de sociale werkvoorziening en de aanbesteding bij WSD blijft voorop staan.
  • We waken er voor dat mensen met een beperking ook in Vught en Cromvoirt kunnen blijven werken.
  • De gemeente geeft prioriteit aan het stimuleren van het midden- en kleinbedrijf. Daarom is ze terughoudend in het toestaan van vestigingen van grote winkelketens die zich buiten de binnenstad willen vestigen en beperken we bij verordening het aantal koopzondagen. Het aantal bepalen we in overleg met de betrokken winkeliers.

Inkomen

  • In de gemeente Vught gaan we werken onder het minimumloon pertinent tegen.
  • Vrijwilligerswerk is van grote sociale waarde. Als het maar leuk, nuttig en vrijwillig is. Het mogelijk maken van vrijwilligerswerk en het stimuleren tot deelname is een verantwoordelijkheid van gemeente en van maatschappelijke instellingen. Elke vorm van verplicht vrijwilligerswerk wijzen we af.
  • We beschikken lokaal niet over de mogelijkheden de voedselbank overbodig te maken. Maar we zetten wel vroegtijdige (schuld)hulp, bijzondere bijstand en een ruimhartig kwijtscheldingsbeleid in, om de afhankelijkheid ervan zoveel mogelijk te voorkomen.
  • We vragen bij belangrijke gemeentelijke beslissingen een armoede effect rapportage.
  • De gemeentelijke inkomensvoorzieningen voor mensen met een laag inkomen, zoals witgoedregeling, langdurigheidtoeslag, bijzondere bijstand en collectieve ziektekosten- verzekering blijven in stand.

  Armoedebestrijding

  • We nemen het initiatief tot een nieuw Armoedepact waarin de gemeente het initiatief neemt om de inzet te bundelen van alle organisaties en bedrijven die iets tegen armoede (vooral bij kinderen) kunnen doen.
  • We zetten onder regie van de buurtregisseur sociale wijkteams in om armoede op te sporen en betrokkenen in contact te brengen met professionele hulp.
  • Zolang een voedselbank noodzakelijk is om te garanderen dat iedereen goed en gezond voedsel krijgt, staat de gemeente garant voor het voortbestaan van de voedselbank . We zoeken daarbij naar een betere locatie en zorgen dat daar geschikte koel- en vriescellen komen voor het goed en veilig bewaren van voedsel.
  • We ondersteunen eveneens initiatieven als de kledingbank en het Repair Café Vught.
  • De schuldhulpverlening blijft minimaal op het huidige niveau en we beperken zoveel mogelijk de bureaucratie.
  • We dragen er zorg voor dat de deelname aan cultuur, kunst, sport en spel voor iedereen gegarandeerd is die rond moeten komen van een laag inkomen.
  • We werken samen met de stichting Leergeld Vught die er voor zorgt dat kinderen van 4 t/m 18 jaar mee kunnen doen met activiteiten op school, hobby's, bijlessen, sport of met buitengewone studiekosten.

4. VOOR GOEDE ZORG

  Landelijk

Het kabinet maakt gemeenten per 2015 verantwoordelijk voor de jeugdzorg en alle thuiszorg uit de AWBZ (met uitzondering van de verpleging). Het budget voor de jeugdzorg wordt daarbij gekort met 15%, het budget voor huishoudelijke hulp met 40%.
Verzorgingshuizen waarin ouderen of gehandicapten onder begeleiding wonen, worden de komende jaren afgeschaft. Ouderen en gehandicapten moeten daardoor langer zelfstandig blijven wonen. Gemeenten gaan bepalen (indiceren) welke ondersteuning of zorg iemand krijgt, het recht op zorg vervalt. Het idee van het kabinet is dat mensen langer een beroep doen op vrijwilligers, mantelzorgers en buren, voordat ze aankloppen bij de gemeente.
Mensen die door ouderdom, verstandelijke beperking, psychische problematiek of lichamelijke beperking begeleid worden of naar een dagbestedingcentrum gaan, worden vanaf 2015 door de gemeente geholpen. Ook daarbij moeten vrijwilligers de eerste opvang en begeleiding gaan verzorgen. De zorgverzekeraar blijft vooralsnog verantwoordelijk voor de noodzakelijke medische verzorging thuis.

  Uitgangspunten

  • Geen gedwongen inzet van werkelozen en vrijwilligers bij het uitvoeren van zorgtaken.
  • Recht op zorg blijft bestaan.
  • Geen marktwerking in de zorg en geen loondump.
  • Alle gelden die we ontvangen ten behoeve van de zorg zetten we ook met dat doel in.

  Wijkcentra

  • We willen in of bij elke wijk van de gemeente Vught een Wijk(gezondheids)centrum of steunpunt met vaste zelfsturende wijkteams. Hierin werken zorgdiciplines als huis- artsen, wijkverpleging, maatschappelijk werk, GGD, thuiszorg, ambulante hulp, jeugdzorg, ouderenzorg en mantelzorg samen en dragen zorg voor een soepele doorverwijzing naar tweede- en derdelijns gezondheidszorg.
  • Buurtbewoners worden actief betrokken bij het doen en laten van wijkteams.

  Indicatie

  • Wijkteams beoordelen wie welke zorg nodig heeft.
  • Professionals bepalen welke (vervolg)zorg nodig is voor het kind, jongere en/of gezin.
  • De gemeente coördineert de inkoop van zorg, regelt het budgetbeheer en coördineert 'gemeentegrensoverschrijdende' zorg.
  • We gaan voor 'regelarme zorg'.

Informatie

  • De bekendheid van en de mogelijkheden voor de verschillende centra en steunpunten, evenals specialisaties als opvoedingsondersteuning vergroten we met publicaties (zie ook Senior Wijzer Vught uit 2009).

  Mantelzorg

  • Vanuit wijkcentra en wijksteunpunten worden werkzaamheden van professionele- en mantelzorg op elkaar afgestemd.
  • Mantelzorg is dankbaar, nuttig en vrijwillig. We overvragen mantelzorgers niet, maar stemmen activiteiten in goed overleg vast. Essentiële vormen van hulp, begeleiding of ondersteuning worden niet structureel door mantelzorgers overgenomen.
  • We steunen en faciliteren initiatieven die mantelzorg ondersteunen en versterken, zoals 'Zorgvoorelkaar' (online marktplaats voor vrijwillige & professionele hulp), het Vitok-project van Vught, Vughterstede en Ouderen Samen (vitale senioren hebben via beeldschermbellen regelmatig contact met kwetsbare ouderen), Mantelzorgplaza en het zilverenkrachtbeleid.
  • Het "mantelzorgcompliment" blijft gehandhaafd.
  • We zijn voor zorgverlof en ontheffing van de sollicitatieplicht.
  • De respijtzorg, of de mogelijkheid de zorg tijdelijk over te dragen, wordt uitgebreid.
  • Er is professionele hulp voorhanden die de mantelzorg kan overnemen of er zijn logeerhuizen en dagopvang waar patiënten naar toe kunnen zodat de mantelzorg draaglijker wordt.
  • Wie mantelzorg geeft, heeft extra kosten. Het is alleszins redelijk om daar een onkostenvergoeding tegenover te stellen en het fiscaal mogelijk te maken in overleg met de belastingdienst.

 

5.   VOOR WONEN en ruimtelijke ordening

 

Landelijk

Minister Blok haalt met de verhuurdersheffing 1,7 miljard op bij de woningcorporaties. De woning- corporaties betalen dat met huurverhogingen, met de verkoop van huurhuizen en door te bezuinigen op nieuwbouw en onderhoud. De verwachting is dat de huren de komende vier jaren met 22% zullen stijgen. Gecorrigeerd voor inflatie is dat in vier jaar een huurverhoging van zo'n 100 euro per maand per huis. Huurders zijn daardoor een steeds groter deel van hun inkomen aan woonlasten kwijt. Al bijna 400.000 huurders zijn al meer dan de helft van hun inkomen aan hun woning kwijt.

 

  • De afgelopen periode zijn sociale woningen vooral uit de woningbouwplannen gestreept en zijn vrijwel alleen dure koopwoningen toegevoegd. Het zet de woningmarkt nog meer op slot en maakt wachtlijsten langer. De komende 8 jaar is er behoefte aan 400 extra huurwoningen, waarvan minimaal 100 sociaal. Daarom voegen we die waar mogelijk toe in bestaande en nieuwe bouwplannen. Daarnaast bouwen we ook extra betaalbare sociale koopwoningen met het oog op onze jongeren, starters en ouderen.
  • We protesteerden tegen de afkoop van De Koepel voor 2,8 miljoen om er 30 kavels voor kapitale villa's aan te leggen. Het risico bestaat dat de verkoop niet of niet snel genoeg zal plaatsvinden, maar dat wordt pas na 2018 duidelijk. We zetten noodgedwongen in op maximale verkoop, maar zullen indien mogelijk niet nalaten het hele project te "socialiseren", bijvoorbeeld door het toepassen van kavelsplitsing en/of inpassen van kleinere (twee-onder-een-kap) woningen.
  • In Stadhouderspark fase 1 heeft de gemeente Vught in de afgelopen raadsperiode zijn grond en regie op het bouwproces verpatst aan Bouwfonds. Extra grond voor tuinen is voor een prikkie van de hand gedaan en daarbij is de verplichting tot realisatie van woningen uit het contract weggestreept. We kunnen er nu slechts nog bij Bouwfonds op aandringen om woningen ook op te leveren.
  • Er komen afspraken om huisuitzettingen door huurschulden zoveel mogelijk te voorkomen. Alleen in heel bijzondere en laakbare situaties mag het gebeuren dat iemand door een huurschuld op straat wordt gezet.
  • De gemeente, de woningstichtingen en ook een afvaardiging van huurders- en bewonersorganisaties sluiten een nieuw 'Lokaal Akkoord' af. De inzet van de gemeente daarbij is, dat corporaties terughoudend moeten zijn met de verkoop en sloop van betaalbare huurwoningen. Als de wachtlijsten voor een geschikte huurwoning te lang dreigen te worden, stopt de verkoop en sloop van huurwoningen.
  • Slopen mag wat ons betreft alleen als:
  • de woningen van aantoonbare slechte kwaliteit zijn;
  • er echt geen huurders meer te vinden zijn voor de woningen;
  • de wachtlijsten door de sloop niet langer worden;
  • daarmee problemen zich niet naar andere wijken verplaatsen
  • of naast een van de genoemde voorwaarden minstens 70% van de bewoners met de sloop instemt.
  • Als mensen langer thuis moeten blijven wonen zullen woningaanpassingen vaker aan de orde zijn. De gemeente informeert betrokken burgers daarover actief (mogelijk in samenwerking met de Woonadviseurs van Ouderen Samen en buurtregisseur) en steunt de inwoners die zelf een noodzakelijke woningaanpassing niet kunnen betalen, zodat ze langer thuis kunnen blijven wonen.
  • De gemeente stimuleert waar mogelijk particulieren die gezamenlijk woningen, buurt- of wijkgebouwen of openbare plekken als parken en speeltuinen willen realiseren, onderhouden en/of beheren.
  • We gaan steeds voor een evenwichtige wijkopbouw. Daarom realiseren we zoveel mogelijk een gevarieerd aanbod aan woningen in de wijk. We vergroten in overleg met buurtbewoners de leefbaarheid van de wijk en er komt een budget voor buurtinitiatieven. Initiatieven die bijdragen aan leefbaarheid en cohesie van de wijk worden daarmee gesubsidieerd.
  • Er komen harde afspraken over aantallen te renoveren en te isoleren huizen.
  • In de prestatieafspraken zetten we in op lagere huurstijgingen dan het wettelijk maximum, dan wel het binden van de huurverhoging aan een maximale woonquote (het percentage van het inkomen dat een huishouden kwijt is aan huur en bijkomende kosten).

 

6.    VOOR VERKEER EN VERVOER

 

Landelijk

Het kabinet opteert voor meer asfalt maar heeft ook bezuinigingen moeten doorvoeren waardoor tal van infrastructurele projecten voorlopig van de baan zijn.
Met de inspanningen van velen staat Vught nog wel in de plannen van Rijkswaterstaat voor infrastructurele aanpassingen aan de N65 en het spoor. De komende jaren worden er keuzes gemaakt over mogelijke en betaalbare oplossingen. De realisatie van die plannen start echter pas na 2020.
De NS gaat het spoor intensiever benutten waardoor afhankelijk van het traject meer treinen zullen passeren. Ook deze ontwikkeling raakt Vught in het bijzonder. Nu al zijn spoorbomen bij spoorwegovergangen lang dicht. Als we niets doen zal dat de komende tijd alleen maar erger worden.

Provinciaal

Het busvervoer in de regio wordt door de provincie aanbesteed aan geprivatiseerde busbedrijven. Voortdurend staan daarbij zogenaamde onrendabele lijnen onder druk.

 

  • In Vught stimuleren we het gebruik van de fiets en ontmoedigen het gebruik van de auto. Het principe wordt: Je kunt overal komen met de auto, maar met de fiets ben je er sneller.

  Verkeersveiligheid

  • Rond scholen worden auto's geweerd en realiseren we waar mogelijk autovrije en veilige (tijdgebonden) zones.
  • We creëren kindvriendelijke routes naar speelplekken en scholen.
  • We verbeteren verwarrende en gevaarlijke kruisingen en verbindingen tussen wegen, fiets- en voetpaden voor jongeren en ouderen.

  Fietsen

  • Wanneer wegrenovaties dat toelaten verbeteren we gelijktijdig de hoofdfietsroutes. Bij voorkeur scheiden we daarbij fietsers van autoverkeer en asfalteren we de fietsroute.
  • Fietsroutes moeten ten behoeve van de sociale veiligheid voldoende verlicht zijn en veilig aansluiten aan de wegen. Knelpunten moeten bij voorrang worden opgelost.
  • We zetten in op voldoende fietsstallingen bij het station, de winkelcentra, sportaccommodaties en scholen.
  • We stimuleren het gebruik van fiets en openbaar vervoer, ook voor ambtenaren werkzaam bij de gemeente Vught.

Bereikbaarheid

  • Bij vernieuwing van straten of wegen behouden of verbeteren we vooral de bereikbaarheid per fiets en te voet (inclusief de scootmobiel en rollator) en beperken het autoverkeer tussen wijken met veilige routes tussen wijken.
  • We realiseren bij voorzieningen voldoende parkeerplaatsen voor ouderen en mensen met een beperking.
  • Scholen, bejaardenhuizen en gezondheidscentra moeten goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer, bijvoorbeeld met behulp van buurtvervoer, een seniorenbus en chauffeursvrijwilligers. Het schoolvervoer wordt per individuele leerling bekeken.

  Infrastructuur

  • Voor de rijksinfrastructuur wordt ingezet op verdiepte ligging van de N65 en het spoor naar Eindhoven, met als doel de samenhang en leefbaarheid van de gemeente Vught te vergroten door de barrières te verminderen.
  • We sluiten aan bij het Meerjarenuitvoeringprogramma Openbare Ruimte met betrekking tot de riolering, het onderhoud asfaltwegen en trottoirs, de fietspaden en de verlichting. En met betrekking tot het watersysteem, grondwater en het onderzoek.

 

7.    VOOR NATUUR EN MILIEU

 

Landelijk

Het kabinet vereenvoudigt en decentraliseert de natuurbescherming en bezuinigt op natuurbehoud. Om meer gebruik te gaan maken van duurzame energie maakt de overheid met burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties afspraken over projecten waarmee energie bespaard wordt of waarmee duurzame energie wordt opgewekt. Deze projecten heten Green deals. Er komen ook Green Deals op het gebied van duurzaam ondernemen, beter gebruik van grondstoffen, duurzaam inkopen en mobiliteit.
Nederlandse consumenten gooien jaarlijks voor circa € 2,6 miljard aan voedsel weg. Dat is ruim € 155 per persoon (zo'n 50 kilo). Producenten, tussenhandel, horeca en supermarkten verspillen nog eens zo'n € 2 miljard aan voedsel. Om de voedselverspilling in huishoudens terug te dringen, steunt de overheid projecten als "foodbattle", waarbij bezoekers van supermarkten worden uitgedaagd een afvaldagboek bij te houden, om daarmee slim inkopen, koken en bewaren te bevorderen.
Afval kan een kostbare grondstof zijn. In 2012 zijn er activiteiten ontplooid om meer grondstoffen uit afval te winnen en ketens zoveel mogelijk te sluiten. De waarde van afval stijgt met de mate waarin het gescheiden wordt aangeboden.

  Zuinig met energie en duurzaamheid

  • Bij vervanging van straatverlichting gaan we over op energiezuinige LED-verlichting.
  • Vanaf 2017 moet de gemeente Vught 100% duurzaam aanbesteden en inkopen.
  • We helpen en ondersteunen initiatieven voor energiebesparing zoals energiecoöperaties (burgerinitiatief Vughtse Energie Transitie) en bepleiten om geen energiebelasting te heffen bij eigen productie van duurzame stroom en gas.
  • De gemeente Vught geeft het goede voorbeeld bij openbare gebouwen door te zorgen voor optimale isolatie en door het aanbrengen van zonnepanelen waar dat mogelijk is.
  • We verminderen energieverspilling bij koop- en huurwoningen via verenigingen van eigenaren, woningbouwcorporaties en energiecoöperaties.
  • We stimuleren het gebruik van elektrische auto's en scooters met het realiseren of mogelijk maken van meer lokale oplaadpunten en het zuiniger maken van het Vughtse wagenpark.

Landbouw, veeteelt, natuur, voedsel en drinkwater

  • De gemeente Vught bevordert investeringen in (agrarische) bedrijfsovername, voor (de distributie van) streekproducten, agrotoerisme en zorgboerderijen. We ondersteunen het verbouwen en verkopen van regionale landbouw-, veeteelt- en pluimveeproducten tegen eerlijke verkoopprijzen.
  • We bestrijden bio-industrie (inclusief megastallen), megalomane kassenbouw met lichtvervuiling en chemische bestrijdingsmiddelen.
  • We ondersteunen collectieve moestuinprojecten van wijkbewoners.
  • Rondom de natuurgebieden van Vught en Cromvoirt willen we duurzame landbouw stimuleren. Hierdoor worden meer natuurdoelen bereikt. Groen in en om het dorp is cruciaal voor de leefbaarheid van Vught en Cromvoirt. Bestaand groen moet zoveel mogelijk behouden blijven en vrij toegankelijk worden en campings blijven kleinschalig.
  • We blijven samenwerken met: Groene Delta (landschap van allure), Stichting Groene Vesting, Bomeninitiatief Vught, Stimuleringskader Groene-en blauwe diensten, Howabo, Natuurlijk Vught, Jeugdnatuurwacht (Hoogwateraanpak) en de waterschappen.
  • We houden Vught en Cromvoirt groen door bomen waar mogelijk te sparen, de oevers van de IJzeren Man niet verder te bebouwen en de recreatie kleinschalig te houden.
  • We bestrijden schaligasboring en -winning in of nabij onze gemeente. Samen met andere gemeenten, de provincie en het parlement verzetten we ons tegen de sterk verouderde Mijnbouwwet die nadelig is voor de bewoners.
  • Zover onze invloed reikt zullen we nooit de drinkwatervoorziening laten privatiseren. Brabant Water is een organisatie waarvan de aandelen in handen zijn van Brabantse gemeenten en de provincie Noord-Brabant.

  Geluids- en luchtkwaliteit

  • Bij de verbeteringen aan spoor en weg door en rondom Vught moet het geluidplafond bij oplevering minstens 2db. onder het wettelijke geluidplafond liggen, om te voorkomen dat er door autonome groei van het verkeer binnen korte tijd een nieuw knelpunt ontstaat.
  • Hetzelfde geldt bij sanering van bestaande overschrijdingen van geluidsplafonds. De kosten van de sanering komen voor rekening van de veroorzaker, dus niet voor de gemeente Vught.
  • We maken in overleg met winkeliers afspraken over hoe we er voor zorgen dat de vrachtwagens die hen bevoorraden de woonomgeving minder vervuilen. Het wagenpark van de gemeente Vught wordt in vier jaar milieuvriendelijker gemaakt.
  • Een meetnet voor geluid- en luchtkwaliteit in de omgeving van de Vughtse infrastructuur wordt uitgebreid om de praktijk van het modelmatig 'wegrekenen' en wegmoffelen van overlast terug te dringen. Een te grote luchtvervuiling door autowegen en het spoor in en rondom Vught wordt aangetoond en bestreden.

  Rioolbeheer-waterzuiveringen: één nutsbedrijf

  • Wij zijn voorstander van de integratie van het rioolbeheer (gemeentelijke taak) en afvalwaterzuiveringen (waterschap) in regionale nutsbedrijven. Dat kan een aanzienlijke kostenbesparing opleveren ten opzichte van de huidige samenwerkingsverbanden.
  • Op langere termijn dienen deze nutsbedrijven te kunnen fuseren met de drinkwaterbedrijven in de regio tot brede publieke waterbedrijven.

  Afval

  • We houden de verschillende afvalstromen scherp in de gaten. Waar voor het milieu verbeteringen mogelijk zijn, voeren we deze door via de bestaande afvalinzameling, de milieustraat, afvalstoffenheffing, tuinafval, restafval, zwerfvuildag, sorteer- en handhavingproeven en ondergronds inzamelen.
  • We zijn voorstander van publiek eigendom van nutsbedrijven en sleutelbedrijven met betrekking tot afvalinzameling en -verwerking; deze bedrijven moeten opereren tegen kostprijs.
  • We inventariseren binnen de gemeente de situatie van milieu- en mensgevaarlijke stoffen. Acute risico's die bij een hierbij aan het licht komen dienen meteen gesaneerd te worden. Hierbij werken we landelijk en regionaal samen.
  • In samenwerking met ondernemers, scholen, jeugdwerk en sportverenigingen pakken we het zwerfvuil aan en stimuleren we de zwerfvuildag.

  Welstand en monumentenzorg

  • Het wordt verplicht om gebieden in de directe omgeving van rijksmonumenten in een gemeentelijke welstandsnota op te nemen. De welstandsnota geeft de kaders, waaraan nieuwe ontwikkelingen in een gebied moeten voldoen. We bestrijden verwaarlozing en het verpesten van de gebouwde omgeving.

 

8. VOOR IEDEREEN CULTUUR

 

Landelijk

Het kabinet bezuinigt fors op de cultuur- en mediasector. Als gevolg daarvan moet gezelschappen, podia, culturele instellingen, orkesten, omroepen noodgedwongen ophouden of fuseren. Het aanbod verschraalt daardoor. Er is geen inzet meer naar een breed en gedifferentieerd aanbod.

 

  • We stimuleren de organisatie van cultuur, kunst, (breedte)sport en spelactiviteiten en evenementen. Daarbij bevorderen we de deelname van jongeren, ouderen, gehandicapten, bewoners en vrijwilligers.
  • We brengen de breedtesport extra onder de aandacht. We verhogen het percentage van actieve sporters in de gemeente Vught
  • We bieden verenigingen en organisaties goede betaalbare gemeentelijke accommodaties voor hun activiteiten, zodat verenigingen minder kosten maken en alle bewoners goedkoper toegang krijgen tot deze accommodaties.
  • We zetten in op een breed cultureel aanbod, daarom zetten we in op de bibliotheek (in de Petruskerk), muziekonderwijs en culturele voorzieningen op wijk- en dorpsniveau. Zie ook als voorbeeld De Rode Rik 2.0 in Vught -Zuid voor ontmoeting, activiteiten, samenhorigheid, hulp- en dienstverlening en aandacht voor mensen die nog van zorg en aandacht zijn verstoken.
  • Al het (jeugd)zorg- en welzijnswerk gaan we zoveel mogelijk op buurt- en wijkniveau organiseren, in organisaties die nauw verbonden zijn met de bewoners en bewoners- organisaties in hun wijk. Cultuur voor iedereen. Dat werkt effectiever, zorgt voor meer zeggenschap voor bewoners en voorkomt dat mensen verdwalen in het woud van (concurrerende) organisaties.
  • Er komt een aanpak 'laagdrempelige ontmoetings- en informatiepunten' in de wijken als onderdeel van het zorg- welzijnswerk en cultuur op wijkniveau.
  • De organisatie van het Jeugd- en jongerenwerk wordt op lokaal niveau ook centraal georganiseerd via het nieuwe jongerencentrum.
  • Om alle inwoners meer in aanraking te laten komen met kunst en cultuur, biedt elke gesubsidieerde instelling van de gemeente Vught, in het dorp of in de regio een keer per jaar een gratis voorstelling of Open Dag aan. We maken gebruik van beschikbare subsidies (Regeling Cultuureducatie met Kwaliteit) en een cultuurmakelaar.

 

9. VOOR HET ONDERWIJS

 

Landelijk

Als het aan het kabinet ligt worden de gelden voor de huisvesting van scholen weggehaald bij de gemeenten en ondergebracht bij de scholen zelf. Daarnaast worden kinderen die nu nog gebruik maken van speciaal onderwijs in klassen geplaatst in het reguliere onderwijs.

  Onderwijsbeleid

  • We borgen het beleid in het kader van de Lokale Educatieve Agenda van de Gemeente Vught met betrekking tot een doorgaande ontwikkelingslijn van kinderen.
  • We zetten de aandacht voor Natuur- milieu- en cultuureducatie in samenwerking met de scholen voort.

  Onderwijshuisvesting

  • We gaan verder op het pad van de verbetering van schoolgebouwen in Vught en Cromvoirt en Cromvoirt. Scholen hebben daarbij veel invloed. De gelden voor het huisvestingsbeleid voor scholen lopen via de Gemeente voor een evenwichtige spreiding van onderwijs.
  • We bevorderen het multifunctioneel medegebruik van schoolgebouwen, onder andere ten behoeve van aangrenzende wijken. En de samenwerking met wijkgezondheidscentra in het kader van de nieuwe wet Jeugdzorg en de overheveling van 'AWBZ-taken voor ouderen'' naar de gemeente.
  • We betrekken bewoners van naburige wijken bij ontwikkeling van schoolgebouwen en het buitenonderhoud van scholen.
  • We ondersteunen de samenwerking tussen basisscholen.
  • We ondersteunen kinderen, ouders en scholen in het kader van de wetgeving en invoering. rond passend onderwijs en de samenwerkingsverbanden. We zijn voor uitstel van de invoering.
  • We stimuleren het delen en slim gebruik van faciliteiten van brede schoolvoorzieningen in Vught en Cromvoirt om kosten te besparen. Bij dreigende sluiting van scholen wordt gezocht naar samenwerking met ander scholen, bijvoorbeeld in coöperatief verband.
  • We zijn voor samenwerking van de diverse onderwijsrichtingen, ook met betrekking tot de brede schoolvoorzieningen.
  • Ons Integraal Huisvestingsplan Onderwijs uit 2009 uit de vorige coalitie, wordt bijgesteld en geactualiseerd in samenspraak met scholen, ouders en instellingen uit de keten- samenwerking. Onderwijs is een integraal onderdeel van de Vughtse samenleving.

 

10. VOOR DE JEUGD EN JONGEREN

  Kinderen (0-12)

  • In elke woonwijk wordt minstens 3 procent van de grond bestemd voor buitenspeelruimte.
  • We voeren een speelruimtebeleid en hebben een speelruimtefonds.
  • De buurt krijgt medezeggenschap en verantwoordelijkheid over de speelruimte.
  • We renoveren speeltuinen volgens het geactualiseerde beheerplan speelvoorzieningen.
  • We bieden mogelijkheden in Vught wordt voor een kinderboerderij (met zonne-energie: actie' Kinderboerderijen in de zon') en een dorpsmoestuin, zo mogelijk samen met de bestaande kinderboerderij op Voorburg, biologisch werkende boeren uit de buurt, Natuur en milieugroep Vught, Jeugdnatuurwacht en scholen.
  • Maatschappelijke stages van jongeren worden daarbij ingezet.
  • We faciliteren, zoals opgemerkt de stichting Leergeld door op een duurzame manier te investeren in de maatschappelijke participatie van kinderen van 4 tot 18 jaar, die zonder extra steun aan de zijlijn van de samenleving terecht komen.
  • Strategische doelstelling van de gemeente Vught is, om komende vier jaar jaarlijks 20% meer kinderen mee te laten doen aan wil sport, jeugdcultuur en festiviteiten.
  • Op het gebied van opvoedingsondersteuning ontwikkelen we het signaleringssysteem Zorg voor Jeugd, waarin jeugdzorg, huisartsen, politie en jeugdwerk met elkaar samenwerken.

  Jongeren (12+)

  • We betrekken jongeren bij de buurtnetwerken/wijkcentra. Dit doen we onder andere vanuit het nieuwe jongerencentrum.
  • We stimuleren de actieve deelname van jongeren aan vrijwilligerswerk en maatschappelijke stages, waardoor ze zich bewust worden van wat er speelt in de maatschappij en hoe waardevol hun bijdrage is. Er komt daarvoor een stagemakelaar met geld van de gemeente en lokale fondsen, in samenwerking met het Welzijnswerk en Vughtse en Bossche scholen.
  • De gemeente legt hiermee een relatie tussen dorps- en wijkgericht werken, waarbij vrijwilligerswerk en de maatschappelijke stage in het teken komen te staan van leefbaarheid en betrokkenheid bij de eigen leef- en woonomgeving.
  • Het nieuwe jongerencentrum wordt verder in stand gehouden en een optimaal gebruik voor en door jongeren wordt bevorderd: zoals oefenruimtes voor culturele activiteiten, ontmoeting en ontspanning en maatschappelijke betrokkenheid. De participerende jongerenorganisaties ondersteunen het inrichten van het beheer en de programmering.
  • We stimuleren de opzet van scholen in de gemeente Vught met ruimte voor extra begeleiding en zorg, zogenoemde plusscholen, voor leerlingen die het MBO-1 en -2 niveau niet aan kunnen of dreigen uit te vallen.
  • Hiervoor moet een aantal VSO- en VMBO-scholen in Vught worden ondersteund om snel en waar mogelijk gezamenlijk een aantal plusscholen met extra ondersteuning te realiseren.
  • Bij alle aanbestedingen en subsidies die de gemeente doet, leggen we vast hoeveel stage- en leerwerkplekken de opdrachtnemer moet verzorgen voor jongeren tot 27 jaar.
  • De school is te allen tijde verantwoordelijk voor het vinden van een stageplaats voor leerlingen.
  • We ondersteunen lokale werkgevers die jongeren een werkplek bieden voor de beroeps- begeleidende leerweg (BBL) niveaus 1 en 2. Het is niet acceptabel dat leerlingen in de gemeente Vught niet kunnen afstuderen omdat er geen stageplaats gevonden kan worden.
  • Het Vughtse signaleringssysteem Zorg voor Jeugd, waarin jeugdzorg, huisartsen, politie en jeugdwerk met elkaar samenwerken wordt verder ontwikkeld

  Jong volwassen (18+)

  • We stimuleren werkgevers om jonge arbeidsgehandicapten in dienst te nemen. Daarnaast worden bestaande arbeidsplekken met begeleiding en via de sociale werkvoorziening beschermd.
  • Er komt samen met de regio en met Den Bosch een Jeugdwerkgarantieplan: de kern daarvan is dat het geld dat jongeren anders aan uitkering zouden krijgen, ingezet gaat worden om ze in dienst te nemen op een werkervaringsplaats tegen een volwaardig loon.
  • We vinden het noodzakelijk dat de taken van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) worden uitgebreid voor Vughtse en Cromvoirtse jongeren. Zij zouden alle jongeren tot 23 jaar moeten gaan volgen, ongeacht hun kwalificatieplicht (extra contactmomenten adolescenten).
  • We zorgen voor betaalbare woningen voor jongeren.

 

11. VOOR DE VEILIGHEID

 

Landelijk

Ook het veiligheidsbeleid kenmerkt zich door bezuinigingen. De rechtsbijstand wordt steeds minder bereikbaar voor mensen met minder financiële middelen. Detentievoorzieningen worden gesloten. Alleen op de politie wordt niet bezuinigd, maar daar vindt een grote reorganisatie plaats naar de Nationale Politie. Dat moet een efficiëntere organisatie opleveren, maar tevens worden teams vergroot en politiebureau's gesloten.

 

  • We zetten ons in om het politiebureau in Vught te behouden en het aantal wijkagenten uit te breiden.
  • Overlast wordt serieus aangepakt. Bij problemen in de wijk gaan politie en buurtwerkers direct in gesprek met de overlastveroorzakers.
  • We willen extra wijkagenten. We zetten hen bij voorkeur breed in met een duidelijke preventieve functie. Daarvoor moeten ze vooral op straat zijn en er zorg voor dragen dat zij de mensen in de wijk kennen.
  • Agressie tegen politieagenten, brandweerlieden en andere publieke hulpverleners verwerpen we.
  • Criminaliteit is een lokaal probleem en moet stevig lokaal worden aangepakt. Het moet nog eenvoudiger worden om aangifte te doen. Om alle aangiften ook in behandeling te nemen moet de capaciteit bij de politie omhoog, waarmee het ophelderingspercentage in Vught zal stijgen.

 

12. FINANCIEN

  Landelijk

Het kabinet bezuinigt om de overheidsbegroting in balans te brengen, ofwel te laten voldoen aan de door Brussel gestelde norm. Daartoe worden via huren, pensioenen, uitkeringen, toeslagen en eigen bijdragen miljarden euro's bezuinigd.
Van belang daarbij is dat de rijksoverheid een zorgplicht kent waardoor iedere aanvraag die voldoet aan de gestelde eisen gehonoreerd moet worden, zelfs als het budget niet toereikend meer is. De gemeenten missen die plicht en beperking en kan een zorgaanvraag weigeren als het geld daarvoor ontbreekt. De overheveling naar gemeenten heeft er dus ook mee te maken dat daarmee de aanvragen gelimiteerd kunnen worden en de kosten beperkt.
De bezuinigingen waar de gemeenten mee te maken krijgen zijn zo fors dat het een illusie is de bestaande zorg en ondersteuning met eigen middelen op het huidige niveau te kunnen houden.

 

  • De gemeentelijke begroting laat zich maar voor een beperkt deel sturen door de gemeente- raad. Opgedrongen bezuinigingen door het kabinet van VVD en PvdA kunnen we alleen opvangen met het beperken of beëindigen van gemeentelijke taken en voorzieningen of het verhogen van lokale belastingen. Het is daarmee vooral een vraag hoeveel we er als samenleving voor over hebben om onze voorzieningen op het huidige niveau te houden.
  • De omvang van de rijksbezuinigingen gekoppeld aan de drie decentralisaties (de invoering Participatiewet, de jeugdzorg en de overheveling AWBZ-begeleiding en persoonlijke verzorging naar de WMO) is zo groot, dat het volstrekt onmogelijk zal zijn om in 2015 hetzelfde te blijven doen, zelfs als we daar als gemeente Vught uit eigen middelen geld bij leggen. We zullen noodgedwongen een versobering moeten accepteren van de zorg voor en de ondersteuning van jeugd, ouderen, hulpbehoevenden en (arbeids)gehandicapten.
  • Wij proberen de financiële druk op Vughtse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden. Indien we gemeentelijke belastingen moeten verhogen zullen we dat zoveel mogelijk elders compenseren. Bijvoorbeeld door een versobering van onze gescheiden afvalinzameling (b.v. glas en blik niet langer deur aan deur, maar via speciale verzamelpunten) waarmee de bijdrage hieraan kan dalen.
  • Om onze voorzieningen te kunnen blijven financieren moeten de (structurele) exploitatie- kosten naar beneden. We zijn daarom terughoudend met investering, maar steunen investeringen die deze exploitatiekosten terugdringen.
  • Gemeentelijke organisaties kennen vaak "verborgen geld" in de vorm van niet (volledig) benutte reserveringen, "potjes", vergeten budgetten. We speuren deze verborgen gelden in het begin van de nieuwe termijn op en maken schoon schip.
  • We bezuinigen niet meer op werk, inkomen en armoedebeleid of zorg, dan ons door het kabinet wordt opgelegd. We richten een gemeentelijk sociaal-zorgfonds op. Daarmee kunnen we bijspringen in het geval van schrijnende gevallen, die - als gevolg van de rijksbezuinigingen - geen gebruik kunnen maken van noodzakelijke voorzieningen.
  • Eventuele overschotten in de komende jaren worden niet verjubeld.
  • We gaan anders om met de reserves van de gemeente Vught. Gelet op de reservepositie en de oplopende schulden na 2014 van het huidige college in de jaren 2014 t/m 2017, willen we in de meerjarenraming geen 4.5 miljoen euro in deze periode bezuinigen, maar de ruimte mede in de reserves zoeken. Reserves zijn ervoor om in moeilijke tijden tegenvallers op te vangen.
  • We willen komen tot voldoende keuzemogelijkheden om aan de bezuinigingstaakstelling van het Rijk te voldoen en om ruimte te creëren voor nieuw beleid. Wanneer de financiële situatie daar om vraagt halen wij niet-essentiële programma-onderdelen uit het takenpakket.
  1. De city-marketing
  2. De intergemeentelijke samenwerking
  3. De startersleningen
  4. Welstand en monumentenzorg
  5. Recreatie
  6. 5-sterrenregio
  7. Accomodatiebeleid
  • Wij dragen het college op zo efficiënt mogelijk te werken, maar leggen geen algemene bezuinigingstaakstelling op. Bezuinigingen in de ambtelijke organisatie komen voort uit politieke keuzes over het takenpakket van de gemeente.
  • De leges zijn kostendekkend en houden we bij voorkeur zo laag mogelijk.
  • Gelden die het kabinet toevoegt aan het gemeentefonds voor armoedebeleid worden ook met dat doel ingezet.
  • De compensatie voor meerkosten die chronisch zieken ontvangen uit de landelijke restsom van 700 miljoen gaat ook via het gemeentefonds. Dit wordt behouden voor de meerkosten van chronisch zieken en gehandicapten in Vught en Cromvoirt (www.socialealliantie.nl).
  • We zetten het Gemeentelijk Rioleringsplan 2012-2017 voor het totale gemeentelijke afval-, grond- en oppervlaktewatersysteem en het rioleringsbeleid onverminderd voort.

 

U bent hier