Open brief aan George Blom

9 september 2007

Open brief aan George Blom

Beste George,

Wat doe je me ontzettend denken aan je ook zo blunderende Amerikaanse naamgenoot. Wil je ons - net als hij - haspelend en struikelend in een oorlog storten tegen de as van het kwaad? Dat zal je toch niet lukken.

Zaterdag 1 september lees ik in het Brabants Dagblad dat je een eigen onderzoek hebt gedaan naar het functioneren van de raadsleden. En we kennen je goede en zorgvuldige en vooral onafhankelijke onderzoeken nog uit de tijd dat die voortreffelijke bestuurder van Laarhoven zo onterecht onder vuur lag. Met jouw onderzoek stel je vast dat er 14 raadsleden niet kunnen debatteren en geen relevante vragen kunnen stellen. Over wie het gaat maak je met je bekende scherpe geest maar liever niet bekend.
En dit alles om een best wel elitair CDA-initiatief tot de vorming van een politiek meester-klasje te promoten. Het CDA moet zich volledig op de jeugd storten, want bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen zijn alle huidige raadsleden ouder dan 60 jaar. En dat is dan een probleem voor de hele politiek. Jullie fractie voorzitter Kees van de heuvel doet later op die dag bij het programma Avulo-actueel nog een domme duit in datzelfde zakje: vergrijzing zou een probleem zijn van de hele politiek. Vergeten dat Toine van de Ven (VSA) en Tessa Beckman (SP) 24 resp. 26 jaar zijn? Voor de SP geldt dat in ieder geval ook niet. Ja, het oudste actieve lid is 82 jaar. Maar de jongste is 19 en alle leeftijden die er tussen in zitten zijn eveneens vertegenwoordigd. Zoals dat hoort in een partij die in de samenleving staat. Scholing is voor alle kandidaat-raadsleden bij de SP al jarenlang een uitgemaakte zaak, komend congres gaan we deelname aan die cursus "raad en daad" zelfs verplicht stellen. Politieke basisvorming voor alle leden bieden we als afdeling jaarlijks aan al onze leden aan. Ongeacht leeftijd en of die mensen daarmee voor de partij kandidaat gaan staan. Leden van de SP onderschrijven het programma niet, ze schrijven er zelfs aan mee. Wellicht is dat de reden dat jij ons programma vorig jaar nog het beste programma noemde. Grof en beledigend vond ik het dat je stelde dat alle mensen opgevoed waren door keurige CDA stemmende ouders. Zo zou mijn vorig jaar overleden moeder zich - als we haar niet gecremeerd hadden - in haar graf hebben omgedraaid. Nooit heeft zij zoals zij het noemde op die vuile Jezuïeten-club gestemd. Laf van je, zij kan zich immers niet meer verdedigen.
Dinsdag lazen we in de krant wat een aantal fractievoorzitters van je opmerkingen vonden. Eerlijk gezegd vond ik ze nog veel te aardig. Niet venijnig, misschien zou je toch gelijk krijgen. Maar gelukkig de lokale media kon het niet laten en belde je zaterdag 8 september nog een keer op om je te vragen te reageren op de reacties. Je was wat verongelijkt en vond dat je gelijk had omdat men vooral op de boodschapper reageerde en niet op je boodschap. Maar je boodschap, zo heb ik je net al laten zien, was onzin. Ik kwam al helemaal niet meer bij toen ik je hoorde zeggen dat je het bestuursakkoord zo mooi vond dat je het de volgende keer als CDA programma gaat gebruiken. Dom hoor, ons nieuwe programma zal verder gaan op de behaalde resultaten, terwijl jij gaat streven naar wat we dan al gezamenlijk bereikt hebben.
Die scholing, George, is geen slecht idee. Maar ik geef je één tip: laat die leeftijdsgrens vallen en meld jezelf als eerste aan.

Gegroet,

Coen van der Veer