Nieuwe subsidieverordening zet net een stap te ver.

15 oktober 2007

Nieuwe subsidieverordening zet net een stap te ver.

In de commissievergadering Samenleving is de nieuwe subsidieverodening aan bod. Naast de gewenste (en vanuit het veld toegejuichde) vereenvoudiging en het gelijk trekken van verenigingen met en zonder eigen accommodatie, beoogt de nieuwe verordening ook een heldere lijn te trekken tussen de verantwoordelijkheden van de raad en het college. Maar in die poging blijkt het college wel erg voortvarend. Zo ziet het er naar uit dat het college in het vervolg de verdeling van de financiƫle middelen over de diverse vormen van subsidie vaststelt. En dat gaat ook de SP toch net een stap te ver.

We snappen natuurlijk wel dat het college overeenkomstig de ingezette beleidskaders zal handelen en juist wil voorkomen dat in de raad gesproken wordt over individuele gevallen. Het verleden leert immers dat de verleiding daarvoor blijkbaar groot is en zo door raadsleden driftig in de uitvoeringsregelingen gezocht wordt naar mogelijkheden een vereniging of organisatie alsnog tegemoet te komen. Maar toch kan dit geen reden zijn het budgetrecht van de raad in deze volledig over te hevelen naar het college.

En daarnaast ziet de SP nog wel een paar andere haken en ogen in deze verordening. Zo zien we de speciale behandeling van Cromvoirt als een vreemd onderscheid. Waarom zouden we in Cromvoirt een lager minimaal aantal leden hanteren dan in de rest van Vught?Doen we daarbij kleine buurtinitiatieven in Vught juist niet tekort? We zien wat dat betreft meer soelaas in het financieren van de Battle Axe (in plaats van subsidiƫren), opdat men ook in Cromvoirt zich kan concentreren op de activiteiten in plats van het overeind houden van een accommodatie. Zo zijn we weer terug bij de aloude verbinding tussen subsidie- en accommodatiebeleid.