Meer ruimte voor cultuur en vrijwilligers

15 november 2007

Meer ruimte voor cultuur en vrijwilligers

Bij de behandeling van de begroting 2008 heeft de SP met de coalitiepartners VSA en CDA een verdubbeling van het budget voor een nieuwe culturele impuls (van 25.000 naar 50.000 euro) binnengehaald. Daarnaast wist de coailitie een verhoging van de subsidie aan verengingen met vrijwiliigers met 50.000 euro te bewerkstelligen. De extra financiële ruimte werd gevonden in de september-circulaire, waarin rijksmiddelen aan de gemeente Vught werden toegezegd die nog niet in de begroting verwerkt waren. Wethouder Kraanen (financiën) liet in de raadsvergadering bovendien blijken dat er ook in de voorliggende begroting nog ruimte zit voor extra ondersteuning van cultuur en vrijwilligersorganisaties.

Daar waar de coalitiepartijen een geslaagde poging deden de programmabegroting aan te scherpen, was de bijdrage aan de behandeling van de begroting door de oppositiepartijen weinig constructief. GB bestookte de raad met een viertal moties die gaandeweg het debat met eenzelfde gemak als waarmee ze waren opgesteld weer één voor één werden ingetrokken. Blijkbaar waren de moties vooral voor de bühne ingebracht en niet om met enig gevoel voor de politieke verhoudingen daadwerkelijk een verbetering van de begroting te bewerkstelligen. Dat beeld werd nog eens versterkt doordat GB in hun betoog wel vurig bepleitte dat er meer gedaan moet worden voor vrijwilligers en vrijwilligerswerk, maar vervolgens niet instemde met het amendement van de coalitie dat juist extra middelen reserveerde voor deze vrijwilligers. Wie nog begrijpt waar deze lokale belangenclub precies mee bezig is moet inmiddels over een hogere graad in de huis-, tuin- en keukenpolitiek beschikken. Inmiddels is duidelijk dat men zich liever profileert dan iets realiseert.
De VVD viel meer technisch over de begroting. De liberalen betwijfelde de grondslag waarop de OZB was vastgesteld en de noodzaak van een verhoging van de OZB met 2,5%. Onevenwichtig aan het betoog was vooral dat enerzijds werd gewaarschuwd voor een veel te optimistische begroting, waarvoor we - zoals de liberalen dat dan dreigend plegen te zeggen - later de rekening zullen moeten betalen. Terwijl de verhoging van de OZB werd bevochten met het argument dat we ook dit jaar weer geld over zullen houden. GB wilde met een van hun moties zelfs zover gaan dat als we over 2008 geld over zouden houden we de lastenverzwaring weer aan de burgers terug zouden betalen. Dat was werkelijk vernieuwend want GB heeft van eerdere overschotten - terwijl zij toch menigmaal onderdeel uitmaakten van de coalitie en destijds vrijwel elk jaar positief werd afgesloten - nog nooit een cent daarvan achteraf aan de burger teruggegeven. Het deed wethouder Kraanen de uitspraak ontlokken dat hij er bijna trots op was het jaar met een tekort te kunnen afsluiten.
Dat klinkt wat raar uit de mond van een wethouder financiën maar maakt duidelijk dat we vooral beogen dat het geld ook besteed wordt. Van gereserveerde gelden merkt de Vughtse burger immers maar bar weinig.