Hotel bij de IJzeren Man onafwendbaar?

24 december 2007

Hotel bij de IJzeren Man onafwendbaar?

De rechtbank in 's Hertogenbosch heeft de bezwaren tegen de voorgenomen bouw van een hotel aan de IJzeren Man ongegrond verklaard. Een tegenslag voor alle bezwaarmakers. Teleurstellend ook, want het lijkt te bevestigen dat zo'n buiten proportioneel bouwplan er gewoon kan komen ondanks dat vrijwel iedereen in Vught daar bezwaar tegen heeft. De rechter lijkt te bevestigen wat B&W eerder stelden: er is geen rechtsgeldige grond om de bouwvergunning te weigeren. De SP is er dan ook niet gerust op. We kunnen niet leidzaam toekijken hoe de oever van onze prachtige IJzeren Man voorgoed wordt verpest door dit potsierlijke hotelcomplex. Leidzaam toekijken is iets wat we bij de SP niet kunnen. Dat vraagt dus om actie! Als regels, wetten en rechters ons niet meer helpen moeten we als Vughtenaren laten merken dat we dit niet willen. Het eerste voornemen voor 2008 is gemaakt!

Het oude strandpaviljoen (eind jaren '80 afgebrand)

Ook in de jaren '90 waren er bouwplannen voor een hotel. Toen trok de projectontwikkelaar zijn plannen in na massaal protest vanuit de Vughtse bevolking. De nieuwe bouwplannen voor een grand- en suitehotel aan de IJzeren Man spelen al weer sinds 2005. De plannen omvatten een dusdanig groot complex dat zonder enige twijfel het huidige beeld van de IJzeren Man, zeker gezien vanuit de Loonsebaan / Boslaan, ernstig wordt aangetast. Daarvoor wordt een flink deel van de bestaande bosbeplanting opgeofferd en verreist een gebouw, of beter gebouwencomplex, dat in stijl eerder conflicteert met bebouwing in de omgeving dan dat het hierop aansluit. Het hotel is in onze ogen dan ook een grove verstoring van deze waardevolle omgeving. Het treft bovendien iedereen die deze omgeving benut ter recreatie en vermaak. En dat zijn veel Vughtenaren. Ook die, die formeel niet als belanghebbende worden erkend.

We beraden ons op de wijze en het moment waarop we het beste hiervoor actie kunnen gaan voeren en spreken daar graag over met allen die het behoud van de IJzeren Man in zijn huidige vorm voorstaan. We weten dat het protest in de jaren '90 zijn effect heeft gehad. Maar weten ook dat resultaten uit het verleden geen garantie geven voor de toekomst. We zullen er dus alles aan doen om het hotel te reduceren tot een paviljoen. Zoiets als er ooit stond totdat het eind jaren '80 afbrande. Wordt dus vervolgd!