SP wil meer weten van leegstand in Vught?

22 december 2007

SP wil meer weten van leegstand in Vught?

In september bereikte de SP berichten over woningen die zonder aanwijsbare reden lang leeg bleven staan. Met de wetenschap dat velen maar wat graag een woning willen in Vught, is dat een onwenselijk situatie. Reden voor de SP om een actueel beeld te krijgen van de leegstand in Vught. Maar dat blijkt niet eenvoudig. Woningstichtingen melden geen leegstand te hebben anders dan de zogenaamde "frictieleegstand" (leeg tijdens wisseling van bewoners) en de gemeente verwijst naar een nieuwe registratie die pas in 2009 inzicht gaat geven over de actuele leegstand. Daar nemen we als SP geen genoegen mee! Er moet meer te zeggen zijn over het aantal woningen dat leeg staat. We stellen daarom aanvullende vragen.

In de aanvullende vragen vragen we het college vooral naar aantallen. In de eerste beantwording werden tal van voorbeelden aangehaald waarom woningen in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) als "onbewoond" kunnen zijn aangemerkt, maar dat voortkomt uit nieuwbouwplannen, frictieleegstand of (legitiem) gebruik als bedrijfsruimte. De SP vraagt eenvoudig het college om een inschatting te maken van het aantal woningen dat in die catagoriƫn valt en vervolgens deze van de totale lijst van de GBA te halen. Dan resteert het aantal woningen dat leegstaat op andere gronden. Die verdienen extra aandacht. Als het college een beetje kan tellen moet er een aardige indicatie te geven zijn. Dat is toch wel het minste wat we mogen verwachten.

We wachten in spanning af ...