Bezwaar tegen bomenkap

15 maart 2008

Bezwaar tegen bomenkap

Het is een klein regeltje bij de gemeenteberichten onder "aanvragen voor kapvergunningen": Ijzerenman, 69 are bos, 6 maart 2008. Maar het zou zomaar de eerste stap kunnen zijn naar de realisatie van een mega hotel aan de oever van de IJzeren Man. Er zijn nog heel wat procedures te doorlopen voor dat daadwerkelijk met de kap begonnen kan worden, maar dat stelt ons niet gerust. Alle middelen moeten worden aangegrepen om de bouw van het hotel te voorkomen. We roepen dan ook iedereen op vooral een zienswijze in te dienen. Het college zal bij het besluit over de kapvergunning de ingeziende zienswijzen betrekken.

Het gaat om 69 are, ruim twee voetbalvelden bos die gekapt zouden moeten worden voor het hotel. Naast een kapvergunning is er echter ook een vergunning nodig voor de aanleg van een alternatieve ontsluiting voor "het rondje IJzeren Man". Ook dient op enig moment een onttrekkingbesluit genomen te worden waarmee de huidige ontsluiting aan de openbaarheid wordt onttrokken alvorens daadwerkelijk met de bouw van een hotel kan worden begonnen.
Maar alle procedures ten spijt komt het hotel toch steeds een stapje dichterbij. We moeten dan ook alle middelen aanwenden om de bouw van het mega-hotel te voorkomen. Juridisch zijn de mogelijkheden beperkt maar Stichting Vughts Landschap (SVL) is inmiddels in beroep gegaan bij de Raad van State. De SP steunt SVL hierbij en roept zijn leden op hetzelfde te doen. Maar we schuwen als SP ook diplomatieke of minder diplomatieke middelen niet. Uitgangspunt: geen mega-hotel aan de oever van onze IJzeren Man!!