Historisch overzicht

14 maart 2008

Historisch overzicht

De plannen voor een hotel aan de IJzeren Man zijn niet nieuw. Vanaf het moment dat het oude leegstaande hotel in 1990 door een brand werd vernietigd is er gepoogd een nieuw hotel te bouwen. Al die tijd ziet een groot deel van de Vughtse bevolking liever geen hotel maar als het dan toch moet dan verder van het water. De SP steunt hen in dit streven. Hier een overzicht van de geschiedenis vanaf 1990.

1991
De "van Eijkelenburg groep" wil graag een nieuw hotel bouwen aan de IJzeren Man. Daartoe wordt een overeenkomst gesloten met de gemeente Vught (eigenaar van de grond) waarin onder andere een grondruil wordt afgesproken tussen gronden van de ondernemer en die van de gemeente.

1992
De gemeenteraad keurt de overeenkomst in januari goed. Vanaf maart vinden grote acties plaats door de burgers van Vught. In tegenstelling tot de gemeenteraad willen zij het (grotere) hotel aan de IJzeren Man niet.

1993
In januari stelt de gemeenteraad ondanks de bezwaren uit de bevolking het bestemmingsplan "IJzeren Man" vast en worden bij Gedeputeerde Staten (GS) een grote hoeveelheid bezwaarschriften ingediend. GS keurt in augustus het bestemmingsplan gedeeltelijk goed. Een hotel pal aan het water wordt aangemerkt als niet wenselijk.

1996
De Stichting Vughts Landschap (SVL) gaat in beroep bij de Kroon (tegenwoordig Raad van State). Deze vernietigt gedeeltelijk de goedkeuring van GS. Zo dient het hotel beter te worden ingepast in het natuurgebied, wordt een bebouwingspercentage van 50% onvoldoende geacht om een rendabel hotel te kunnen exploiteren en moet gekeken worden naar een geschikter tracé voor het wandelpad.

1997
De gemeente verzuimt om binnen 1 jaar na de uitspraak van de Kroon een nieuw (partieel) aangepast bestemmingsplan op te stellen. Voor de delen waaraan goedkeuring is onthouden gelden daarmee weer de bestemmingen uit het oude bestemmingsplan "Buitengebied 1981".

1998
De "van Eijkelenburg groep" verkoopt het perceel met alle daarbij behorende rechten en plichten aan Crayenstein Planontwikkeling bv.

2000
Een gedeelte van de grond die de gemeente zou moeten leveren als gevolg van de overeenkomst van 23 januari 1992 wordt in erfdienstbaarheid gegeven aan Accomplu. dat betreft een strook van 4 meter grond rond de IJzeren Man.

2005
Plan met tekeningen voor een nieuw te bouwen hotel aan de IJzeren Man welke in augustus leiden tot het verlenen van de bouwvergunning. Wederom veel onrust en protest. Zo'n 80 bezwaarschriften ondertekend door honderden Vughtenaren. Slechts twee partijen worden ontvankelijk verklaard: Fietsersbond en SVL. De bezwarencommissie stelt dat voordat kan worden besloten tot onttrekking van de weg (boulevard) aan de openbaarheid er een alternatieve ontsluiting moet zijn, inclusief wandel- en fietsroute.
De Fietsersbond, SVL en Mevr. Roes dienen bezwaar in bij rechtbank.

2007
Rechtbank verklaart het bezwaar van Mevr. Roes niet ontvankelijk en de bezwaren van de Fietsersbond en SVL ongegrond.