raadsvergadering plotseling weer vertoning

30 mei 2008

raadsvergadering plotseling weer vertoning

Het ging zo goed. De burgemeester beschreef recent nog eens hoe zeer de raadsvergaderingen steeds inhoudelijker worden en daarmee interessanter. Maar donderdagavond 29 mei bleek de raadsvergadering plotseling weer een ouderwetse vertoning. Het begon serieus en gedegen met een niet mis te verstane verklaring van het CDA. Zij namen daarin afstand van de uitspraken van hun afdelingsvoorzitter Blom en spraken hun vertrouwen uit aan het adres van college. Maar de woorden waren nog niet koud of CDA-raadslid Schreurs legde een persoonlijke verklaring af en verliet de raadszaal.
Om het feest compleet te maken werd een initiatiefvoorstel van de SP om in navolging van het college ook als raad de Tandemclub Vught een tandem te schenken naar een volgende vergadering geschoven. GB wilde zelfs over zo'n eenvoudig punt nog overleg met de achterban en was bovenal argwanend over de intenties van de SP. Het kan toch niet dat de SP met zo'n sympatiek voorstel komt en de GB daar niets tegenover zet? Uitstellen dus! Restanten van de oude politieke cultuur.
Hetzelfde gebeurde met de behandeling van het bestemmingsplan Villapark Loonsebaan. Op initiatief van GB werd dit doorgeschoven omdat de regeling over kavelsplitsing niet gelijktijdig besproken kon worden. Beide stukken hadden niets met elkaar te maken maar binnen het bestemmingsplan wonen wel de drie mensen die bedient moeten worden met de regeling kavelsplitsing.
Klap op de vuurpijl was dan nog om bij de behandeling van de jaarrekening als GB dood leuk te beweren dat de behandeling van de bestemmingsplannen niet goed verloopt. Een ware vertoning!