Twijfels over permanent wonen in Hotel aan IJzeren Man?

2 september 2008

Twijfels over permanent wonen in Hotel aan IJzeren Man?

De SP twijfelt niet over de intenties van de gemeente Vught. Wanneer het beoogde hotel aan de IJzeren Man permanent wordt bewoond zal handhavend opgetreden worden. Wel twijfelt de SP met Stichting Vughts Landschap aan de intenties van eigenaar Groenewoud. Daar is reden voor. In een brief uit 2005 wordt de gemeente "aangeboden" het hotel kleiner te ontwikkelen mits daarin dan (semi)permanente bewoning wordt toegestaan. Bovendien zijn suites van 200 vierkante meter met kamers van 95 vierkante meter niet bepaald bestemd voor een "simpele" overnachting. Het heeft er dan ook alle schijn van dat dergelijke suites op deze locatie bestemd zijn voor min of meer permamente vestiging.

Gisteren behandelde de Raad van State het beroep dat Stichting Vughts Landschap aantekende tegen de bouwvergunning voor het hotel aan de IJzeren Man. Eerder zag de gemeente Vught zich al juridisch gedwongen de bouwvergunning te verlenen. We zijn als SP ongelukkig met het verweer namens de gemeente Vught tijdens de zitting. Het lijkt vooral een juridisch verweer en geeft niet de intenties weer waarmee de gemeente in onze ogen de situatie werkelijk benadert. Een vergelijk met de suites van het Okura-hotel in Amsterdam (om daarmee aan te tonen dat dergelijk suites heel gewoon zouden zijn) mist natuurlijk zijn doel. Een gerenomeerd hotel in een internationaal georiƫnteerde hoofdstad is niet te vergelijken met een hotel aan de IJzeren Man in het lomerijke Vught. Het zou de SP een groot goed zijn wanneer het hotel een stuk kleiner werd en kamers inricht van meer normale omvang. In dat geval zal de aard van de kamers de gevreesde (semi)permanente bewoning onwaarschijnlijk maken.

De omzichtigheid vanuit de gemeente laat zich mogelijk verklaren door de juridische beperkingen. De SP heeft er reeds bij het college op aangedrongen Vught en de IJzeren Man te behoeden voor dit mega-project. Het dunkt ons dat ook eigenaar Geoffrey Groenewoud niet vrolijk wordt van alle weerstand in de Vughtse samenleving. Uiteindelijk moet er dus vooral met elkaar naar een oplossing gekeken worden.