Bouwvergunning hotel de IJzeren Man vernietigt

3 oktober 2008

Bouwvergunning hotel de IJzeren Man vernietigt

De Raad van State heeft de bouwvergunning voor een hotel aan de IJzeren Man vernietigt. De Raad van State vindt dat niet vast kan worden gesteld of bij het meten van de nokhoogte wel van het juiste peil is uitgegaan. Op zich een wat technische reden die echter de bouwvergunning van tafel veegt. Maar zeker zo belangrijk is dat de Raad van State vervolgens - omdat de vergunning al was vernietigt - niet meer is ingegaan op andere bezwaren van Stichting Vughts Landschap (SVL). Zo is er geen uitspraak gedaan of bij het verlenen van de bouwvergunning voldoende rekening is gehouden met de status van het gebied als Groene Hoofd Structuur (GHS) en structuurbepalend groen. Het technische probleem kan de bouw vertragen maar het inhoudelijke bezwaar kan uiteindelijk nog steeds de bouw voorkomen!

De SP is een verklaart tegenstander van de bouw van het hotel aan de IJzeren Man en is dus blij met het resultaat van SVL bij de Raad van State. We roepen het college op een zwaarder gewicht toe te schrijven aan de door velen geuite bezwaren en - als het maar even kan - op grond daarvan een nieuwe bouwvergunning te weigeren. Daarnaast nemen we het initiatief om in het bestemmingsplan de bouw van een hotel van deze omvang zo spoedig mogelijk onmogelijk te maken.