Geen kliniek aan IJzeren Man

28 oktober 2008

Geen kliniek aan IJzeren Man

Het kan niet veel anders zijn dan een provocatie: het bord dat projectontwikkelaar GroenGoed aan de IJzeren Man heeft geplaatst. Het moet potentiële huurders werven voor een 'kliniek met 12 hotelkamers" exclusief aan de recreatieplas. De kliniek zou moeten verrijzen naast het omstreden hotel. Maar een kliniek of beautycenter is in strijd met de regelgeving. En voor het bord is geen vergunning aangevraagd of verleend. GroenGoed BV is inmiddels door het college van B&W gesommeerd het bord te verwijderen.

Er is geen enkele aanwijsbare aanleiding voor het plaatsen van het bord. Het is - gezien de geldende wet- en regelgeving - ondenkbaar dat er op deze locatie een kliniek en/of beautycenter wordt gebouwd. De kliniek die wordt aangeboden is niet veel meer dan een hersenschim. Het mist elke grond. Met Bernadine Roes-Rijkers (strijdster van het eerste uur tegen de bouw van een hotel aan de IJzeren), menen wij dat dit bord slechts met één doel daar neergezet kan zijn: provoceren.
Het lijkt ons niet de methode. Beter is het wanneer GroenGoed BV zich ook maatschappelijk betrokken toont en met het gemeentebestuur naar oplossingen zoekt om deze omstreden locatie te ontzien. Het plaatsen van dit soort borden helpt in ieder geval niet.