Met geld zwaaien om serieus genomen te worden?

5 november 2008

Met geld zwaaien om serieus genomen te worden?

De gemeenteraad behandelt deze week de begroting 2009. Dinsdagavond in de commissie. Donderdagavond in de raad. Het debat zal vooral gaan over de 200.000 euro die het college opzij wil zetten voor 'een financiƫle bijdrage' aan infrastructurele projecten rond de A2, N65 en spoorlijnen. Voor de SP is deze spaarpot te veel gebakken lucht. Het betreft allemaal rijks- en spoorwegen die in principe bekostigd worden door Rijkswaterstaat. De reden om een extra spaarpotje aan te leggen is dan ook volledig ongewis. Andere fracties zien het als een signaal. Het zou Rijkswaterstaat tonen dat het ons serieus is. Blijkbaar denken deze fracties met wat geld Rijkswaterstaat te imponeren. De SP denkt dat niet het geld maar mensen het verschil maken. We kunnen beter de bevolking van Vught mobiliseren dan een spaarpotje op tafel zetten om enige indruk te maken.

In de commissie spraken diverse fracties over een 'signaalfunctie' die uit zou gaan van de infra-spaarpot. Voor de VVD en GB mocht er zelfs meer geld in. Het signaal kan hen niet groots genoeg zijn. De VSA vond dat het signaal ook met een tonnetje minder groots genoeg is. En de SP? De SP keek met stijgende verbazing toe. De VVD fractie valt eerst over punten en komma's in de begroting, om vervolgens kritiekloos (liefst meer dan) 200.000 euro in een wazige reserve te stoppen. Doel? Een signaalfunctie! GB kon niet achterblijven en wilde wel 400.000 euro in deze fop-reserve stoppen. En als dat laatste al niet vreemd is omdat GB nu eenmaal wienig blijk geeft van een consequente lijn en gedegen visie, dan valt de reactie van VSA op. Zij geloven ook in de signaalfunctie van het geld, al mag dat een tonnetje minder zijn. En toen kwam de aap uit de mouw! Wethouder Kraanen stelde dat we 'een verkeerd signaal afgeven als we het bedrag nu naar beneden bijstellen'. De wereld op zijn kop: als het voorstel er niet was geweest was er niets aan de hand, maar nu het er is mag je er niet meer aan tornen. Dat zou een heel verkeerd signaal geven! De wethouder kan wat de SP betreft de spreekwoordelijke "(spaar)pot op". Zo laten we ons niet mangelen. Wij geloven niet in de kracht van het geld, maar in de kracht van mensen!