Spaarpotje wordt bordje “gereserveerd”

7 november 2008

Spaarpotje wordt bordje “gereserveerd”

Met de coalitiepartijen heeft de SP een alternatief voor de spaarpot 'rijksinfrastructuur' bedacht. Het is een wat kunstmatige oplossing. Maar het dient dan ook geen concreet doel. De gemeente Vught wil aan Rijkswaterstaat een signaal geven: “We zijn bereid te investeren in een structurele duurzame oplossing”. Normaal vertel je dat iemand, maar in deze (door het neo-liberalisme vergiftigde) wereld moet er met geld gezwaaid worden. Het is dan overigens maar de vraag of een spaarpotje waar jaarlijks 200.000 euro ingaat daadwerkelijk indruk maakt. Naar ons idee kunnen we beter de bevolking van Vught mobiliseren om een signaal te geven en onvermoeid bij provincie, rijk en Rijkswaterstaat blijven aankloppen. De stevige projectorganisatie die wordt opgetuigd met dit doel kan dan ook rekenen op onze goedkeuring.

Maar als er dan toch een signaal moet komen, dan een die niet ten koste gaat van het nog te realiseren beleid. We zetten de beschikbare middelen liever in de voor bijvoorbeeld onze accommodaties. We willen ook nog graag een jongerencentrum realiseren. De creatieve oplossing: we reserveren nu 1 miljoen euro van de algemene reserve als 'signaal' aan Rijkswaterstaat. We plakken als het ware op een deel van de bestaande reserve een bordje “gereserveerd”. Over vijf jaar bekijken we of het bordje wel moet blijven hangen. Een stevig signaal, meer niet!