AZC Dongen toch langer open

21 december 2008

AZC Dongen toch langer open

Het AZC Dongen, verblijfplaats van de musici en acrobaten van het Ethiopisch circus Afrisinia, blijft toch langer open. Overleg tussen het gemeentebestuur van Dongen en het COA heeft opgeleverd dat een mogelijke sluiting op 31 januari 2009 van de baan is. Het gemeentebestuur van Dongen hanteert voor sluiting van het AZC als uiterste datum 1 oktober 2009. Deze uitslag biedt weer wat ruimte voor de groep Ethiopische vluchtelingen. Hen dreigde - terwijl zij hun beroep afwachten - een nieuwe overplaatsing binnen twee maanden tijd.

In Dongen is afgesproken dat de eerste helft van 2009 benut wordt om bewoners geleidelijk over te plaatsen. Daarbij zullen schoolgaande kinderen het schooljaar op hun huidige school moeten kunnen afmaken. Gezinnen met schoolgaande kinderen zullen dus minimaal tot aan de zomervakantie (15 juli 2009) op het AZC Dongen kunnen verblijven. De resterende periode tot 1 oktober 2009 wordt benut om ook de laatste bewoners te herplaatsen.

Hieronder een link naar en 'bewogen' optreden van deze groep in de NWE Vorst, Tilburg, 16 mei 2008