Extra subsidie voor armoedebstrijding

19 februari 2009

Extra subsidie voor armoedebstrijding

De organisaties in Vught die zich specifiek richten op mensen met een smalle beurs kunnen rekenen op extra subsidie. Vught wil zo zorgen dat deze mensen betrokken blijven bij de samenleving en ondersteuning krijgen bij de verbetering van hun leefsituatie. De gemeente zorgt daarbij voor afstemming tussen de diverse initiatieven om zo de middelen goed in te zetten.

Vught heeft het bij armoedebestrijding over mensen met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm. Deze maatregel volgt op eerdere maatregelen om deze groep extra te ondersteunen welke al in het bestuursakkoord werden aangekondigd.

De SP ondersteunt de maatregel zeer. Wel vragen we ons af in hoeverre het subsidieplafond van 10.000 euro hier op zijn plaats is. Wanneer aanvragen beantwoorden aan de doelstelling maar gezamenlijk boven dit plafond uit zouden komen moeten we een grotere bijdrage van de gemeente overwegen. De ondersteuning van armoedebestrijding en het tegengaan van sociale uitsluiting verdient immers geen subsidiestop of budgetbeperking.

Daarbij is een maximum van 10.000 euro in onze ogen een relatief schamele bijdrage voor zo'n belangrijke zaak. Maar de raad vertoont doorgaans de nodige willekeur in dit soort kwesties. Zo spraken ze vorig jaar maar liefst drie avonden over het SP-initiatief om een tandem van 1300 euro aan de Vughtse Tandemclub te schenken, maar ging de raad eind november zonder met de ogen te knipperen in 3 seconden akkoord met een voorbereidingscrediet van 100.000 euro voor de interne renovatie van het Raadhuis. Het kan verkeren!