VISIE OP VUGHT: BUNDELEN, TUNNELEN EN VERBINDEN

19 februari 2009

VISIE OP VUGHT: BUNDELEN, TUNNELEN EN VERBINDEN

Het gemeentebestuur ontwikkelde afgelopen maanden een VISIE OP VUGHT. Een ambitieuze inzet op de toekomst van het spoor, de A2 en de N65 in Vught. Dit keer geen mitsen en maren vooraf, maar een gedurfde blik op de (verre) toekomst. Meest in het oog springende onderdeel van de visie is de verplaatsing van het spoor 's Hertogenbosch – Eindhoven naar een traject juist naast de A2. Waarbij deze bundeling van A2 en spoor verdiept worden aangelegd en deels in een tunnel. Pro-Rail lijkt optimistisch over deze variant, mede omdat tijdens werkzaamheden het regulier vervoer via het bestaande spoor mogelijk blijft.

Zoals te verwachten was wordt in deze visie ook de N65 bij Vught door een tunnel geleid. Pas nabij de Hoevensestraat duikt deze weer op uit de tunnel. Maar ook zou de A2 bij het Maurickplein en bij Bleijendijk in een tunnel liggen. Met de tunnels wordt versnippering van Vught tegengegaan. Zo kan de oude verbinding tussen het centrum, Reeburg en Maurick weer worden hersteld.

Er reizen natuurlijk tal van vragen over delen van het plan. Maar de koers is zo stevig als we die als SP voorstaan. Dit is de ambitieuze aanpak waar vele Vughtenaren om vroegen. Natuurlijk moeten we ons blijven realiseren dat het gaat om een VISIE OP VUGHT in 2025 (en waarschijnlijk nog later). Voor veel Vughtenaren zijn de problemen vandaag de dag al groot genoeg. Wachten op planvorming en uitvoering van (delen van) deze nog prille visie is dan ook onverantwoord. Nu moeten al oplossingen bedacht worden voor bestaande knelpunten.

Vandaag wordt het werkbezoek van de Commissaris van de Koningin aangegrepen het plan aan haar te presenteren.