Burgemeester wint advies in over actie met Tibetaanse vlag.

4 maart 2009

Burgemeester wint advies in over actie met Tibetaanse vlag.

Op 10 maart mag de Tibettaanse vlag uit. Een solidariteitsactie met het Tibetaanse volk. Het is een speciale herdenking want die datum is het precies 50 jaar geleden dat het Tibetaanse volk in opstand kwam tegen de Chinese onderdrukking. De opstand werd door het Chinese Volksleger bloedig neergeslagen. Zo'n 87.000 Tibetanen vonden de dood. De Tibet Support Groep vraagt alle gemeenten om mee te doen en die datum (net als zo'n 1800 Europese steden) uit solidariteit de Tibetaanse vlag uit te hangen. Een sympathieke actie die echter in Vught op politieke onwil stuit.

Om positie te bepalen heeft de burgemeester advies ingewonnen bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Die adviseren om de vlag niet te hijsen. Het ministerie stelt dat Nederland de soevereiniteit van China heeft erkend (met Tibet als onderdeel daarvan). Bovendien kan het hijsen van de vlag (in Vught!) als een ondermijning van het gezag worden gezien en de relatie met China extra onder druk zetten. Plotseling blijkt Vught een sleutelpositie in te nemen in de Nederlands-Chinese betrekkingen!

Heerlijke formele argumenten om zonder kleur te bekennen deze actie van de hand te wijzen. Zet dat dan eens tegenover de Tibetanen die op 10 december 1988 (de dag van de rechten van de mens) demonstreerden in de hoofdstad Lhasa. Een drager van de Tibetaanse vlag werd van dichtbij door zijn hoofd geschoten. Toen andere demonstranten de vlag overnamen, gebeurde hen hetzelfde. In vergelijking met deze Tibetanen is het uithangen van een vlag in Vught nauwelijks moedig te noemen. Toch hopen we dat de gemeenteraad in meerderheid een heel klein beetje lef toont. Wat de SP betreft wappert er dinsdag een Tibetaanse vlag voor het gemeentekantoor.