Eerste leden Afrisinia binnenkort voor rechter

21 maart 2009

Eerste leden Afrisinia binnenkort voor rechter

De jongeren van het Ethiopische circus Afrisinia wacht binnenkort een zware beproeving. Woensdag 25 maart (15.30h) wordt het hoger beroep van twee van de leden tegen de negatieve beslissing van het IND behandeld in de rechtbank in Roermond. Op 31 maart (13.30h) volgt een derde zitting in Maastricht. Eind januari werkten ze nog mee aan een optreden in Breda, maar nu de rechtszaken zich aandienen drukt dat de stemming. Doorgaans volgt 6 weken na de rechtszaak de beslissing op het hoger beroep.

Van deze groep kregen twee minderjarige meisjes een tijdelijke verblijfsvergunning omdat ze in het land van herkomst risico lopen besneden te worden. De meisjes die al besneden zijn kregen evenwel - net als alle jongens - een negatieve beschikking.

De IND beschikte negatief. Zij stellen dat de jongeren geen vluchteling zijn omdat zij Ethiopië legaal met hun circusgroep verlaten hebben. Bovendien oordeelt de IND dat geen van de jongeren bij terugkeer in Ethiopië persoonlijk vervolgt zal worden. In het hoger beroep staan beide argumenten ter discussie.

Wanneer ben je een vluchteling?
Het Internationaal Verdrag betreffende de Status van Vluchtelingen beschrijft een vluchteling als

"Een persoon die uit gegronde vrees voor vervolging wegens zijn ras, godsdienst, nationaliteit, het behoren tot een bepaalde sociale groep of zijn politieke overtuiging, zich bevindt buiten het land waarvan hij de nationaliteit bezit, en die de bescherming van dat land niet kan of, uit hoofde van bovenbedoelde vrees, niet wil inroepen."

Het feit dat de jongeren Ethiopië via een legale weg hebben weten te verlaten doet dus niets af aan hun vluchtelingen status. Maatgevend is dat zij zich bevinden in een ander land dan waarvan zij de nationaliteit bezitten. Van belang lijkt dus in hoeverre hier sprake is van "gegronde vrees voor vervolging". Vluchtelingenwerk Nederland vreest vervolging. De mensenrechten situatie in Ethiopië is het laaste jaar verder verslechterd. Formele wetgeving doet een goede rechtsgang vermoeden, maar in de praktijk heerst er vooral rechteloosheid. Intimidatie is zeer gebruikelijk. Mensen verdwijnen of worden zonder proces vastgehouden. leden van deze groep hebben de intimidatie, bedreiging en mishandeling aan den lijve mogen ondervinden.

geen veiligheidsgarantie
Juist deze groep loopt extra risico's bij terugkeer in Ethiopië. Zij zijn in 2007 als vlaggenschip van de Ethiopische regering naar Nederland gestuurd. Hun asielverzoek heeft Ethiopië echter in verlegenheid gebracht en zal hen niet in dank worden afgenomen. Gezien de situatie in Ethiopië is er daarmee reden genoeg om de veiligheid van individuele leden niet met zekerheid te kunnen garanderen.

De groep heeft daarbij een dilemma: Enerzijds helpen zij elkaar om de slopende asielprocedure te doorlopen door voortdurend actief met hun muziek en acrabatiek bezig te zijn. Maar anderzijds kent de asielprocedure slechts individuele gevallen en worden zij niet als groep gewogen. Juist hun lidmaatschap van juist deze groep maakt hen bij terugkeer naar Ethiopië extra kwetsbaar.

Eerder (2000) vroeg een groep jonge artiesten van Circus Ethiopië om soortgelijke reden asiel aan in Australië. Daar werd hen dit uiteindelijk verleend op humanitaire gronden.

Zie ook Omroep Brabant nieuwsberichten zaterdag 21 maart (2e item) via onderstaande link