Tibetaanse vlag aan uw gevel?

6 maart 2009

Tibetaanse vlag aan uw gevel?

Aanstaande dinsdag 10 maart zal de Tibetaanse vlag niet wapperen bij het raadhuis in Vught. De SP en de fractie GroenLinks/PvdA (voorheen VSA) willen op deze betrekkelijk bescheiden wijze onze solidariteit tonen met het Tibetaanse volk. Maar het vlagvertoon kan niet rekenen op de steun van de andere fracties. In tegenstelling tot gemeenten als Deventer, Lelystad, Wolvega, Noordwijk, Winschoten, Grouw, Waalre, Zeewolde en Hilvarenbeek, vlagt de gemeente Vught dus niet.

tibetaanse vlag
Wilt u wel uw solidariteit tonen?
De SP-Vught heeft op voorhand 10 vlaggen ingekocht. In reactie op dit artikel of via e-mail: info@vught.sp.nl kunt een exemplaar bestellen. We bezorgen de vlag uiterlijk maandagavond 9 maart op het opgegeven adres. We rekenen voor iedere vlag € 10,-. Dit is het bedrag dat ook wij hebben betaald en waarvan de opbrengst ten goede komt aan de Tibet Support Groep.

De argumentatie van de diverse partijen willen wij u niet onthouden. Iedereen wil natuurlijk wel dat de mensenrechten ook in Tibet worden gerespecteerd. Maar het CDA is een voorstander "van het lokaal houden van de politiek in Vught". De VVD meent dat politieke partijen zelf een oproep kunnen doen uitgaan onder hun leden om deze vlag uit te hangen en GB sluit zich bij deze beide standpunten aan.

Het signaal is daarmee:
- We vinden het allemaal heel erg wat er in Tibet gebeurd maar we moeten er ons niet mee willen bemoeien (wij gaan daar niet over)
- Over mensenrechten nemen we als lokale politieke partijen geen standpunt in (we laten het graag aan anderen over).
- We weten niet wat we er van moeten vinden dus sluiten we ons aan bij hen die niets doen.

De SP-Vught stelt echter:
- Mensenrechten zijn voor alle mensen - waar ook ter wereld - een fundamenteel recht. Schending van mensenrechten zijn onacceptabel. Omdat machthebbers de mensenrechten nationaal niet altijd respecteren, is er juist mondiale bescherming nodig. We gaan er dus allemaal over.
- Als politieke partij staan we voor menselijke waardigheid: de rechten van de mens. Die houden niet op buiten Vught of buiten Nederland. Wij kennen een verleden waarin wij blij waren dat andere naties zich ons lot aantrokken. Wij mogen bij de schending van zo een fundamenteel recht nu niet doen of onze neus bloedt.
- We hebben hier de mond vol van de vrijheid van meningsuiting. Hoe kunnen we dan wegkijken van een land waar je door het dragen van de Tibetaanse vlag kunt worden opgepakt om levenslang te worden opgesloten.

Dat alles lijkt ons voldoende reden voor een teken van solidariteit: de Tibetaanse vlag!