leidt verkoop Essent tot belastingverhoging?

13 mei 2009

leidt verkoop Essent tot belastingverhoging?

Vandaag ontving de webredactie een nieuwsbrief van BCO (Bestuurlijke ontwikkeling, Control en Organisatieadvies). Het bureau rekent daarin voor wat de gevolgen zijn van de verkoop van onze nutsbedrijvenen op de belastingen. Het rekenvoorbeeld laat nog eens zien dat uiteindelijk de burgers de rekening betalen. Het rekenvoorbeeld willen we u niet onthouden.

Stel dat de verkoop van de nutsbedrijven in Nederland in totaal € 20.000.000.000 opbrengt. De nieuwe eigenaren zullen tenminste een rendementseis op het geïnvesteerde vermogen van 12% hanteren (conservatieve schatting). Vertaald in geld: € 2.400.000.000 per jaar! Deels wordt dit bedrag gevonden in de winst die de nutsbedrijven nu al maken. Stel deze winst op € 1.000.000.000. Een extra opbrengst van € 1.400.000.000 zal door de afnemers moeten worden opgebracht. Bijna € 100 per inwoner van baby tot bejaarde. Voor een gezin met 2 kinderen gemiddeld € 400 per jaar!

Het tegenargument is dat er veel efficiënter zal worden geproduceerd en dit dus niet zal gebeuren. De vraag rijst onmiddellijk: produceren we dan nu niet efficiënt?

Door de verkoop ontvangen de huidige eigenaren geen dividenden meer en gaan ook ‘opgepotte’ winsten aan hun neus voorbij. Daarvoor in de plaats komt de verkoopopbrengst. Stel nu dat dit reusachtige bedrag tegen 5% (op dit moment niet erg realistisch) per jaar wordt uitgezet. Dan kunnen directeuren Middelen jaarlijks € 1.000.000.000 inboeken. Laat dat nu precies het bedrag zijn van ontvangen dividenden + vermogensaanwas.

Er is dus weinig aan de hand betogen de voorstanders van verkoop van de nutsbedrijven. Want niet alle ontvangen gelden worden immers uitgeven. Het ‘verlies’ aan dividenden zal worden gecompenseerd met rente-inkomsten uit gelden die ‘op de bank worden gezet’. In dit rekenvoorbeeld € 10.000.000.000 om € 500.000.000 aan gederfde dividendinkomsten te compenseren. Eenzelfde bedrag blijft dan volgens de voorstanders over om te investeren. En dat is waar, maar …………… vergeten wordt dat de energierekening - zoals gesteld - gemiddels met € 100 per inwoner zal stijgen. Dus om eenmalig € 10.000.000.000 te kunnen investeren betaalt ELKE burger jaar-in-jaar-uit wel € 100 meer voor zijn energie!

Of dit een verstandige deal is, is de vraag. Schroeven de nieuwe eigenaren hun rendementseisen op en zakt de rente dan zal èn de burger meer moeten gaan betalen voor zijn energie èn zal de investeringsruimte verder afnemen. En dat terwijl we in dit rekenvoorbeeld ook al onze vermogensaanwas hebben ingeleverd.