Oppositie in verwarring over beginspraak

3 juni 2009

Oppositie in verwarring over beginspraak

Beginspraak
Beginspraak ofwel vroegtijdige inspraak. Wat is dat? Hoe doe je dat? En is het nu wel of niet goed gegaan? Dat waren de belangrijkste vragen bij het besluit over de inspraak bij de woningbouwontwikkeling aan de Voorst tot Voorststraat 4-6 in de raadsvergadering van 28 mei. We leggen het nog een keer uit!

Wel of geen inspraak?
In ieder geval is er bij dit besluit sprake van inspraak. Ook de oppositie beaamt dat. Zelfs GB als notoire ontkenner, spreekt over `een verslag van de inspraak´ dat Woonwijze gebruikt zou hebben om tot een `realistischer plan´ te komen. Dat `realistischer plan´ zegt bovendien dat er iets met die inspraak is gedaan. Er is dus niet alleen inspraak geweest, er is ook naar geluisterd. De plannen zijn aangepast!

Is dat beginspraak?
Het is inspraak op de ruimtelijke en programmatische uitgangspunten van het bouwplan. Hierover neemt de gemeenteraad aan het begin van een bouwplanontwikkeling een beslissing. Pas daarna start de wettelijke inspraak waarin die uitgangspunten dan vast staan. Het betreft dus inspraak vroeg in de ontwikkeling van bouwplannen en nog voor de verplichte inspraak. Dat kun je met enig recht beginspraak noemen.
Het allermooiste was het natuurlijk geweest als de vorige coalitie in 2005 bij het allereerste besluit: het besluit om deze locatie aan te merken als woningbouwlocatie ook al inspraak had toegepast. Dat was werkelijk beginspraak geweest! Maar toen dachten GB en VVD nog heel anders over beginspraak.

Waarom klaagt de oppositie dan over beginspraak?
Het kan eigenlijk maar één reden hebben: omdat ze hun zin niet krijgen. Het gaat de oppositie niet echt om het verloop van de inspraak. Zij willen vooral andere uitgangspunten. In dit geval minder, grotere en duurdere woningen. Ze hoopten dat via de inspraak alsnog voor elkaar te krijgen. Maar de inspraakreacties gingen niet zover. Bewoners hadden niets tegen het soort woningen, maar slechts tegen het aantal. Een compromis op basis van inspraak levert dan onvoldoende op. Om je doel dan alsnog te bereiken moet het hele proces dus opnieuw. Dat kan alleen door te stellen dat de inspraak niet goed is verlopen. Kinderachtig en niet erg sportief. Maar je moet wat om politiek je zin te krijgen. Het heeft alleen niets meer te maken met inspraak.

Hoe zou het beter kunnen?
Om te beginnen moet iedereen weten hoe de inspraak geregeld is. Welke besluit ligt voor? Hoe kun je dat besluit nog beïnvloeden? Hoe en waar spreek je dan in? De communicatie daarover kan veel beter. Maar ook raadsleden zelf spelen daarin een belangrijke rol. Zij moeten motiveren waarom zij zienswijzen wel of niet overnemen. Als je dat niet doet maar alleen maar verkondigt dat de inspraak niet goed verlopen is, doe je de insprekers te kort. Dan neem je je verantwoordelijkheid niet en frustreer je de inspraak.

Gaat het nu ook beter?
Ondanks de dubieuze houding van de oppositiepartijen, stemt deze gemeenteraad beter dan voorheen de eigen wensen af met de wensen van omwonenden of belanghebbenden. Dat betekent een compromis tussen de woningbouwwensen van (de meerderheid van) de raad en de zienswijze van belanghebbenden. Dat is precies wat beginspraak is.

De oppositie zegt dat dat voorheen ook gebeurde.
In de raadsvergadering haalde Marion van de Velde (GB) enkele voorbeelden uit het verleden aan. Daarbij werd na weerstand van de omgeving het plan compleet van tafel gehaald. Dat getuigt echter niet van inspraak. Het zegt vooral dat de gemeenteraad niet goed functioneert. Een voorstel wat je zondermeer van tafel haalt is in beginsel natuurlijk al geen goed gemotiveerd voorstel. Deze werkwijze voorkomt wel moeilijke afwegingen. Het is kenmerkend voor een gemeenteraad die zijn verantwoordelijkheden afschuift.

Kan het nog beter?
Zeker wel! De communicatie over de inspraak moet beter. De inspraak op de locatie van Voorst tot Voorststraat is vooral een verdienste van de omwonenden. Zij hebben steeds zelf moeten lezen of ontdekken wanneer er gelegenheid was om in te spreken. Daar kan de gemeenteraad nog veel aan verbeteren. Niet voor niets deden we een oproep aan de gemeenteraadsleden: verbeter de inspraak begin bij jezelf!