COA dreigt Ethiopische circusgroep in Bellingwolde te plaatsen

25 juli 2009

COA dreigt Ethiopische circusgroep in Bellingwolde te plaatsen

Eind vorig jaar werd een overplaatsing naar 's Gravendeel nog juist op tijd voorkomen (zie dossier). De groep jongeren van het Ethiopische circus Afrisinia (toen nog gehuisvest in het AZC Vught) belandde uiteindelijk in het AZC Dongen. In de nabijheid van de minderjarigen van de groep die worden opgevangen in Waalwijk en Tilburg. De circusgroep kon zo blijven repeteren en - tot plezier van velen - optreden!
Maar nu het AZC Dongen sluit driegt het COA de groep helemaal naar Bellingwolde (Groningen) te sturen. Zo worden ze alsnog van elkaar gescheiden. Het betekent de doodssteek voor deze circusgroep, want repeteren wordt zo goed als onmogelijk. De Vughtse stichting Afrisinia bood een oplossing door alternatieve huisvesting voor de groep aan te bieden, maar het COA is niet van zins mee te werken.

Vorige week traden ze nog op tijdens het Bazaar Festival in Boxtel. In menig Nederlandse gemeente verwelkomen zij nieuwe Nederlanders in het toch zo tolerante en multiculturele Nederland. Maar helaas mogen ze daar zelf maar weinig van merken. Met de groep wordt door het COA vooral stevig gesold.

Alternatief
Het huidige voornemen om de groep naar Bellingwolde te plaatsen rechtvaardigt het COA door te stellen dat het de enige plek is waar een zo grote groep gehuisvest kan worden. Maar het COA wist al maanden van de sluiting van Dongen. Er is alleen niets ondernomen om plaatsing in een AZC in de regio mogelijk te maken. Maar als het COA serieus meent dat zij de groep bij elkaar willen houden en zo mogelijk in de buurt van hun minderjarige mede-artiesten, dan is het onduidelijk waarom zij niet willen meewerken aan het door stichting Afrisinia geboden alternatief. Daarvoor dien zij akkoord te gaan met een zogenaamde 'administratieve uitplaatsing'. De groep kan dan buiten een AZC worden opgevangen.

Maar het COA heeft het voornemen niet aan deze administratieve uitplaatsing mee te werken. Waarom is onduidelijk en wordt ook niet vermeld. Menselijk gezien is er alle reden juist wel aan dit alternatief mee te werken. De groep blijft bij elkaar, drukt niet op de capaciteit van het COA en toch blijft de groep in zicht. COA toon je menselijke gezicht!