Postkantoor Vught sluit 5 november

14 september 2009

Postkantoor Vught sluit 5 november

Binnen enkele weken valt het doek voor het postkantoor in Vught. Vijf november is de laatste dag dat de deuren geopend zijn. Een dag om afscheid te nemen van deze vertrouwde plek in Vught waar service en gemoedelijkheid nog samengaan. Het personeel mag nog even naar andere postkantoren in Waalwijk of 's-Hertogenbosch, maar ook daar sluiten uiteindelijk de oude vertrouwde postkantoren. De bankzaken worden overgenomen door de ING en de postzaken door een TNT-postagentschap (in Vught bij de Bruna ondergebracht). Maar het postkantoor is voor veel Vughtenaren veel meer dan een plek voor bank- en postzaken. Met de vertrouwde medewerkers was het bovenal een ontmoetingsplek. Altijd gelegenheid voor een praatje. Dat zal node gemist worden!

De sluiting is het gevolg van een alweer oude beslissing van eigenaren ING en TNT-post. De illusie was bij aanvang dat er meer postkantoren bij zouden komen, maar daarmee blijken vooral postagentschappen bedoeld. De volwaardige postkantoren zoals we die ook in Vught gewoon zijn zullen uiterklijk per 2012 in heel Nederland verleden tijd zijn. Dan moeten de personeelsleden ook op zoek naar een andere baan. Het betekent vooral voor gehandicapten en ouderen een forse vermindering van de service. Zo bood het postkantoor nog gelegenheid om aldaar treinkaartjes te kopen. Waar dat straks nog kan zonder afhankelijk te zijn van een machine is vooralsnog onduidelijk.

Voor de SP reden om het initiatief te nemen tot een motie om de NS kaartverkoop van mens tot mens ergens in Vught te garanderen.