ACTIE 65 BLIJFT 65

3 oktober 2009

ACTIE 65 BLIJFT 65

Vandaag voerde de SP-afdeling Vught actie voor het behoud van de AOW leeftijd op 65. Voor 'de Marktveld' werden handtekeningen verzameld tegen het kabinetsvoornemen om de AOW leeftijd te verhogen van 65 naar 67 jaar. Naast vele handtekeningen leverde dat ook vele gesprekken op. Menigeen zag het als een spel van de hoge heren (en dames!) of als een onontkoombaar gevolg van de vergrijzing. Nu de SER er niet uit is gekomen lijken velen gelaten te constateren dat het niet meer af te wenden is. Toch zijn er genoeg mensen die deze verworvenheid niet zomaar prijs willen geven. Opvallend genoeg mensen die zelf al van een AOW genieten en weten wat het kan betekenen en 40-ers die nu zien dat zij straks als eerste de zure druiven eten. En natuurlijk al die mensen die solidair zijn. De strijd gaat door!

Het belangrijkste misver- stand over de AOW was wel het idee dat alleen werkenden de AOW van steeds meer gepensio- neerden zouden moeten opbrengen. Werkenden zouden daarvoor steeds meer premie moeten gaan betalen. Menigeen denkt dat dat in de toekomst een onhoudbare situatie wordt. In werkelijkheid is de AOW-premie allang gemaximeerd en wordt de AOW mede betaald vanuit de algemene middelen, ofwel belasting inkomsten. Werkenden gaan dus niet meer betalen! De vraag is vooral of we als samenleving mensen in de gelegenheid willen blijven stellen om met hun 65 met pensioen te kunnen gaan. Nog zo'n misverstand: iedereen heeft de vrije keuze, maar vanaf 65 heb je wel recht op AOW. Dat moet zo blijven!