Hoger beroep COA tegen circus Afrisinia

22 januari 2010

Hoger beroep COA tegen circus Afrisinia

Maandag 25 januari (14.00 uur in 's Hertogenbosch) vindt het hoger beroep van COA tegen de leden van circusgroep Afrisinia plaats. In augustus 2009 won Afrisinia het kort geding in Breda. Hun weigering om te vertrekken vanuit Dongen naar Bellingwolde bleek terecht. Maar het COA ging in beroep. Een zitting over een ontruiming van een asielzoekerscentrum dat al tegen de vlakte ligt. De bodemprocedure die COA heeft aangespannen om de jongeren over te plaatsen naar Bellingwolde moet ook nog gevoerd worden. Voor de COA is het een ‘principekwestie’. Maar voor de jonge acrobaten en musici een zaak van pure wanhoop.

De eens zo levenslustige groep jonge acrobaten en musici zijn inmiddels gemangeld tussen IND, COA, Dienst Terugkeer & Vertrek (DT&V) en Vreemdelingenpolitie. Het verblijf hier is met de dag onzekerder. Niet mogen werken, geen opvang, geen leefgeld, tegen elkaar uitgespeelde asieladvocaten, negatieve beschikkingen op basis van een verouderd ambtsbericht en rechters die slechts de procedure (en niet de inhoud!) toetsen. Ze boden ons fantastische hoogwaardige circuskunst, ,maar de lust om op te treden vergaat hen. Nog even en het laatste restje levenslust is vakkundig uit deze jonge mensen gedreven.
Lees meer in het dossier Afrisinia