Wel één lijst, meer niet!

29 januari 2010

Wel één lijst, meer niet!

Er mag wel één lijst komen van woningzoekenden in Vught. Het inititiatiefvoorstel van de SP om tot een centrale registratie van woningzoekenden te komen, kon gisterenavond slechts op dat punt rekenen op voldoende steun. De vervolgsstap die de SP aan het voorstel koppelde: een gemeentelijk toewijzingsbeleid (vastgelegd in een zogenaamde woonverordening), was slechts bespreekbaar voor de PvdA/GL fractie. De overige partijen wezen gemeentelijke regie op het toewijzingsbeleid van de corporaties van de hand. Voorlopig althans, want er is een nieuwe Huisvestingswet in de maak, die bepaald dat gemeenten hun huisvestingsbeleid uitsluitend nog via een huisvestingsverordening mogen regelen. Later dit jaar zullen de partijen er dus noodgedwongen weer over moeten spreken.

Het initiatiefvoorstel leide tot een scherp debat over gemeentelijke regie. De SP betoogde, bij monde van Henri Swinkels, dat gemeentelijjke regie op de woningtoewijzing wenselijk is. Om de woningzoekenden in Vught te helpen, moet je kunnen sturen op het beleid. Swinkels: "We kunnen als politiek niet steeds roepen dat we er niet meer over gaan. Als wij er als gemeenteraad niet meer over gaan dan kunnen we onszelf beter opheffen". De GB fractievoorzitter stelde daarop dat als we de woningtoewijzing door de politiek laten bepalen, deze zomaar zou kunnen veranderen na verkiezingen. Henri Swinkels reageerde "Dat is toch ook de bedoeling van verkiezingen. Mensen hopen met hun stem invloed uit te oefenen op het beleid, ook op de wijze waarop woningen worden toegewezen. Dan moeten wij als gemeenteraad natuurlijk wel bereid zijn dat beleid te veranderen". En juist dat laatse bleek niet het geval.

Een ander belangrijk argument om in ieder geval nu van een woonverordening af te zien was de nieuwe Huisvestingswet (per 1 januari 2011). Dit najaar zal de gemeenteraad aan de slag moeten met een huisvestingsverordening. Diverse partijen vreesden dubbel werk. De SP beschouwde het als voorwerk. Opmerkelijk was evenwel de inschatting die partijen maakten over de werking van die wet. Men meende dat de wet een inperking betekende en de gemeente straks nog "slechts over een deel van de huidige woningvoorraad" iets te zeggen heeft.
De nieuwe Huisvestingswet betekent echter een uitbreiding. De gemeenteraad krijgt immers de mogelijkheid om naast de sociale huursector ook te sturen in de woonruimteverdeling van de private huur- en koopsector (inclusief bouwkavels).

Wat misschien als een inperking gezien wordt is dat geen bindingseisen meer gesteld mogen worden. Vughtenaren gaan dus niet meer voor. Misschien dat die inperking menig partij straks wel kan bewegen de regie op te pakken.