stillte rond coalitievorming

19 maart 2010

stillte rond coalitievorming

De coalitievorming in Vught loopt niet helemaal gesmeerd. Initiatiefnemer GB kondigde aan na consultatie van alle partijen (zaterdag 13 maart in villa Bleyenburg) de bevindingen van de informateur openbaar te maken. Maar vanmiddag verscheen een berichtje op de GB-website dat die bevindingen pas maandag 22 maart (of vlak erna) bekend gemaakt zullen worden. Dat gaat dan onder de titel "goed werk heeft tijd nodig" en vervolgens wordt er snel een oud artikel over de buurtbus van de raadsvergadering van 11 februari boven gezet. Het doet vermoeden dat het smeden van de beoogde coalitie niet bepaald volgens plan verloopt, maar niemand dat mag weten.

De SP is overigens (nog) niet uitgenodigd voor een vervolg gesprek. Maar als het formatieproces nu al schokt moet dat duiden op problemen tussen de beoogde coalitiepartners GB en VVD. Blijkbaar botert het niet als vanzelf tussen deze partijen.

In de informatieronde zijn aan alle partijen een twintigtal vragen gesteld. De eerste 6 vragen gingen over "de vorming van een coalitie". Daarna twee vragen over mogelijk bezuinigen en tenslotte 11 onderwerpen waarover een visie of mening van iedere partij gevraagd werd. De informateur stelde tijdens ons gesprek zelf vast dat de volgorde niet echt praktisch was. De coalitie vormt zich in de praktijk immers rond een beoogd programma en niet andersom.

De SP heeft aan het steunen van een coalitie een viertal programmatische voorwaarden gesteld: Bij woningbouw hanteren we een percentage van 30% sociale woningbouw en blijft de huidige (unaniem aangenomen) Woonvisie leidend. Het alom bejubelde armoedebeleid blijft onaangetast. Bij de verdere in- en doorvoering van de Wet maatschappelijke Ondersteuning (WMO) blijft de kwaliteit van de te verlenen zorg en opvang leidend en we handhaven de inspanning op het gebied van natuur- en milieubeleid. Het lijkt ons immers uitgesloten dat we vanwege de financiƫle situatie weer overschakelen naar grijze stroom en chemische onkruidbestrijding.

Het viel ons op dat de 11 onderwerpen waarover een "richting van denken" gevraagd werd zaken waren die in een jaar wel zo'n beetje geregeld zijn. De fietstunnel onder de N65, het optimaliseren van bouwprojecten, het veranderen van het afvalsysteem, het optimaliseren van accomodaties (waaronder Schoonveld), de herbestemming van de Petruskerk, herbezinning van het Centrumplan Vught, de welstandscommissie, loketfunctie ondernemers, duurzaam bouwen, recreatie en bedrijvigheid in het buitengebied. Het zijn stuk voor stuk zaken die ergens een eenmalige actie of besluit vragen. Onze vraag was dan ook welke "richting van denken", danwel met welke gemeenschappelijk gedragen visie nieuwe onderwerpen door een coalitie opgepakt zullen worden.

Onze ervaring leert immers dat het naast programmatische samenwerking, ook - en misschien nog wel meer - gaat over onderling vertrouwen. Dat kun je niet vooraf vastleggen in een akkoord, maar is iets wat je moet geven om het te krijgen.