Bestuurakkoord blijkt slechts intentieverklaring

26 april 2010

Bestuurakkoord blijkt slechts intentieverklaring

Vanmiddag presenteerde de nieuwe coalitie van GB, VVD en D66 het nieuwe bestuursakkoord. De titel "Samen, anders, zeker nu", een eenvoudige opsomming van de drie campagneleuzen, tekent het resultaat. Er zijn geen knopen doorgehakt. Het is niet meer dan een voorzichtige opsomming van intenties. Ongemakkelijke besluitvorming over belangrijke politieke dilemma's worden vooral uitgesteld. Nimmer troffen we zo weinig concrete afspraken aan in een bestuursakkoord. Er is zelfs geen overeenstemming over de terreinen waarop straks bezuinigd mag worden. Over het onderzoek naar mogelijkheden om te bezuinigen: "Er zijn geen heilige huisjes; alle mogelijkheden worden serieus onderzocht". Men kan zich afvragen wat er de afgelopen weken dan wel besproken is. Spijkers met koppen zijn er in ieder geval nog niet geslagen. De gezamenlijkheid is ver te zoeken. Dit bestuursakkoord is slechts een intentieverklaring waarin voorzichtig en met wat slagen om de arm iedere coalitiepartij iets van zijn programma terug kan vinden. Conflictvermijding zou je kunnen zeggen.

De mogelijkheden voor bezuinigingen moeten nog worden 'onderzocht'. De plannen voor de Rijksinfrastructuur moeten worden 'aangepast' en 'bijgesteld' en op onderdelen 'kritisch bekeken' en er komt nog een visie op recreatie. Op tal van terreinen zoals duurzaamheid, veiligheid, jeugdbeleid, ouderen en welzijn en zorg is er weinig verandering onder de zon. Zij het dat overal een restrictie geldt: als het financieel haalbaar is!

Ook een paar zorgelijke ontwikkelingen. De Woonvisie nog maar enkele maanden geleden unaniem aangenomen, moet nu worden herzien. Deze coalitie herstelt de oude aanpak van woningbouw en bouwt niet voor bewoners, maar voor het geld. Winstgevendheid van de projecten wordt weer leidend.

En ook met de accommodaties is het weer terug naar af. Zo worden weer "kostendekkende exploitatie en marktconforme tarieven" als uitgangspunt genomen, terwijl fraaie maar oude en kostbare accommodaties in gebruik moeten blijven. Het betekent een forse rekening voor de gebruikers. Terwijl de coalitie tevens de subsidie aan deze gebruikers niet vrijwaard van mogelijke bezuinigingen.

Ook wordt de tweede verkiezingsbelofte gebroken (nr. 1 was de belofte een coalitie van minimaal 13 zetels te realiseren). Het bestuursakkoord stelt dat de coalitiepartijen “een uiterste inspanning gaan doen om de lokalen belasting niet boven de inflatie te laten stijgen”. De VVD beloofde het totaal van de lokale lasten onder het landelijke gemiddelde van vergelijkbare gemeenten te houden, D66 stelde dat de OZB geen middel is om over de ruggen van de burger de bezuinigingsdoelstelling te realiseren en GB hanteerde het uitgangspunt dat gemeentelijke heffingen slechts mee mogen groeien met de inflatie. Maar ondanks al die mooie prietpraat wordt in het bestuursakkoord reeds de deur op een kier gezet naar een stijging boven de inflatie. Beloftes houden wel zeer kort stand!