Vughtse vlag 6 weken ter inzage

15 april 2010

Vughtse vlag 6 weken ter inzage

Commissievergadering 15 april. De reactie van de SP op de voorgestelde officiële Vughtse vlag was kort en krachtig: "Laten we er niet teveel woorden aan wijten. We zien als SP niet het nut en de noodzaak van een officiële Vughtse vlag. Als al iemand het van belang of leuk vind om zo'n vlag in Vught te hebben, dan vinden we het als SP minder van belang wat de Hoge Raad van Adel daarvan vindt dan de boerenstand van Vught. Daarom stellen we voor het ontwerp 6 weken ter inzage te leggen zodat Vughtenaren zich uit kunnen spreken over de vlag en het ontwerp." Dit voorstel werd uiteindelijk door de commissie en burgemeester overgenomen. De vlag is van de agenda en ligt eerst 6 weken ter inzage. Alle Vughtenaren kunnen nu officieel reageren of deze vlag ook hun vlag is!

De reacties van de diverse partijen was buitengewoon divers. Terwijl het CDA onverkort met het ontwerp wilde instemmen (maar wel kon leven met het voorstel om het ter inzage te leggen), wilde de VVD het ontwerp zo mogelijk nog wijzigen en meende D66 dat er een wedstrijd uitgeschreven moest worden in de Vughtse samenleving waaruit meerdere voorstellen konden komen. Burgemeester van den Mortel stelde terecht vast dat daarmee ter discussie stond of Vught wel een officiële door de Hoge Raad van Adel erkende vlag wilde, danwel een vlag die kon rekenen op een breed draagvlak in Vught.

In het debat werd niet geheel duidelijk wat de diverse partijen nu precies voor hadden met deze vlag. Wel trok D66 zijn wilde idee van een wedstrijd en verschillende ontwerpen weer in. Toen reste nog het SP-voorstel: ter inzage leggen. De nieuwe commissievoorzitter Suzanne Otters gaf nog even een vreemde wending aan het debat door verdere besluitvorming in het Presidium voor te stellen. De burgemeester zag echter een simplere oplossing: We halen het voorstel van de agenda. We leggen het ontwerp 6 weken ter inzage en daarna komt het voorstel met inspraak reacties weer opnieuw op de agenda. Precies wat de SP voorstelde.