Cultuur krijgt het zuur?

6 juni 2010

Cultuur krijgt het zuur?

In de aanloop naar de verkiezingen plaatste Theater de Speeldoos een Cultuurwijzer op haar site. Op de inhoud was heel wat af te dingen, alsmede de methode. Verrassend genoeg suggereerde de uitslag dat Gemeentebelangen met bijna 30% het grootste deel van cultuurminnend Vught achter zich had weten te krijgen. Daarbij was de gemeente Vught nog een belangrijke rol toebedacht bij de zorg voor een inspirerend kunst- en cultuurbeleid, het bevorderen dat jongeren vaker en met meer plezier deelnemen aan kunstzinnige en culturele activiteiten en het waarborgen van de toegankelijkheid van de cultuur. Op de vraag of Vught een cultuurmakelaar zou moeten aanstellen die zorgt voor het contact tussen vraag en aanbod in de gemeente, antwoordde GB neutraal (5).

Maar eenmaal in de nieuwe coalitie is de cultuur geheel van de agenda verdwenen. Op de vraag van de SP of de coalitie voornemens is iets te (blijven) doen aan cultuur ondersteuning antwoorden de betrokken fracties: `Voor zover de financiën dat toelaten´. Dat is politieke taal voor nee. De GB-fractievoorzitter stelt zelf: `we mogen al blij zijn als we straks het armoedebeleid en de bestaande subsidies in de huidige stand kunnen houden´. Er komen dus zure tijden voor de Vughtse cultuur.

Dat is spijtig. Want juist op cultureel gebied leefde Vught de afgelopen jaren weer op. Tal van activiteiten en evenementen zagen mede ondersteund door de gemeente het licht. Juist voor culturele initiatieven werd Vught weer een ja-gemeente. Dat was een doelgerichte actie van de SP. We zien cultuur immers als iets wat we als Vughtenaren met elkaar delen en wat ons onderscheidt van andere gemeenten. Dat moet geen sluitpost zijn maar een voorpost.

In de afgelopen commissie vergadering bleek dat GB ook de cultuurmakelaar - waarover in de cultuurwijzer nog neutraal gestemd werd - gezien de financiën in de ban heeft gedaan (had dus een 1 moeten zijn). Opeens geldt ontplooiing en het bevorderen van cultuurparticipatie door jongeren niet meer als onderbouwing van de inzet van de gemeente. Die hele cultuurwijzer is enkele weken geleden door GB leugenachtig ingevuld. Binnen 2 maanden zijn alle gedane beloftes over boord gezet.

Maar er is hoop dat het college hier GB niet in volgt. Onlangs werd besloten tot financiering van een Vughts cultureel evenement bij de IJzeren Man. In totaal stelde het nieuwe college 40.000 euro ter beschikking voor dit evenement. Het stelde de IJzeren Man om niet ter beschikking en zag af van verdere inkomsten. Mogelijk is het college verstandiger dan GB en worden de druiven niet zo zuur gegeten.