Tweede Kamer ziet (nog) geen prioriteit voor N65

23 juni 2010

Tweede Kamer ziet (nog) geen prioriteit voor N65

Voor de SP was het al lang duidelijk: een structurele oplossing van de N65 vraagt een lange adem. Realistisch ingeschat betekent dat pas na 2020. Iedereen die anders beweert komt steevast van de koude kermis thuis. Nieuwbakken wethouder Seuren (D66) ondervond het gisteren aan den lijve. Een poging om de leden van de Vaste Commissie van de Tweede Kamer voor Verkeer en waterstaat en VROM een petitie te overhandigen mislukte jammerlijk. De aanbieding werd geannuleerd in verband met de verkiezing van de voorzitter van de Tweede Kamer. De Stuurgroep kon de petitie slechts in de pauze aan de commissieleden uitreiken. In de commissie werd vervolgens met geen woord gesproken over de N65. De eerste missie is daarmee jammerlijk mislukt!

We moeten ons voorlopig troosten met een afspraak met het ministerie van Verkeer en Waterstaat (en VROM) om een gebiedsgebonden pilot te starten. Dat is een soort verkennend vooronderzoek. Maar zelfs deze pilot is nog onzeker. De toezegging moet nog hard gemaakt worden. Om die reden hopen betrokken gemeenten dat deze pilot met zoveel woorden in de Gebiedsagenda Brabant wordt genoemd.
Al met al is de N65 voorlopig nog niet opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). Zodra dat het geval is komt realisatie pas in zicht. Al duurt het dan nog zo'n 10 jaar.

Juist vanwege deze lange weg die afgelegd moet worden, hebben we als SP onze eigen Emile Roemer eerder al van de Vughtse situatie op de hoogte gebracht. Onze man in Den Haag weet er dus van!