Vragen bij kruising Kampdijklaan

22 juni 2010

Vragen bij kruising Kampdijklaan

Het nieuwe college besloot onlangs de geplande rotonde bij de Kampdijklaan te vervangen door een kruising. Daarmee haalden direct gedupeerde aanwonenden een persoonlijk (kruis)breekpunt binnen. De coalitie zag geen noodzaak tot inspraak op dit herziene besluit. Het zou slechts gaan om een andere weging van bestaande argumenten. De oppositie opperde dat tijdens de wedstrijd de regels aangepast worden. Algehele transparantie, inspraak en de wens uit het bestuursakkoord om niet naar de letter van de wet te handelen maar naar de geest, zouden een andere aanpak vragen.

De SP constateert dat het een breekpunt van de VVD is geweest in de coalitie onderhandelingen. Het besluit is dus afgedwongen. Iedereen kan op zijn kop gaan staan. Hele bevolkingsgroepen kunnen liever een rotonde wensen. Het college zal en kan nu niet anders zeggen dan NEE! Het is precies hoe de nieuwe coalitie invulling geeft aan het begrip "JA-gemeente".

In dat geval is het inderdaad onzin om belanghebbenden naar hun mening te vragen. Iedereen die wat anders wenst krijgt de kous op de kop. Inspraak wordt dan een wasse neus. Het CDA ziet echter nog mogelijkheden voor afgedwongen inspraak. Het besluit zou naar hun oordeel vergezeld moeten gaan met een "verkeersbesluit'. Op dat besluit is dan weer formeel inspraak mogelijk.

Het zal echter allemaal niets uithalen. Hoe het spel ook verloopt de uitslag ligt al vast: kruising.