Ook spoor knelpunt Vught

14 juli 2010

Ook spoor knelpunt Vught

Het spoor wordt een steeds groter probleem in Vught. Nu al zijn de spoorwegovergangen frequent en langdurig dicht. Het verkeer tussen de Vughtse wijken en buurten heeft daar veel last van. Met een recent besluit van het kabinet wordt dat er niet beter op. Naar verwachting zullen op de trajecten tussen Eindhoven en Den Bosch en tussen Tilburg en Den Bosch dagelijks 750 treinnen gaan rijden, waarvan 150 goederentreinen.
Ook de Provinciale Staten maken zich zorgen over het toenemende treinverkeer. In een motie verzochten zij het provinciebestuur afgelopen vrijdag om het spoor in Vught en omgeving te koppelen aan de pilot N65. De nog onvoldoende onderkende problematiek van het spoor kan dan mogelijk meeliften met de groeiende aandacht voor de N65.

De SP Vught is niet gelukkig met de koppeling. Natuurlijk verdient de spoorproblematiek alle aandacht. Maar een koppeling van de spoorproblematiek aan de pilot N65 zal de oplossing voor deze rijksweg alleen maar vertragen. Beter kunnen we voor beide problemen apart aandacht opeisen. Als het ons werkelijk serieus is om haast te maken met de oplossing voor de N65, is een koppeling aan het spoor ongewenst.