Raad spekt wel zichzelf

16 juli 2010

Raad spekt wel zichzelf

De motie van SP en PvdA/GL om de raadsvergoeding voor de Vughtse raadsleden met 20% te verlagen, is gisterenavond door de leden van de overige fracties weggestemd. Daarmee steken de raadsleden de recente verhoging van 180 euro per maand zonder al te veel schroom in eigen zak. In december vorig jaar werd de raadsvergoeding verhoogd van € 691,68 naar € 871,70. Beoogd was een verhoging in lijn met de Overheids-CAO van 2,1%. Maar door een nieuwe indeling van gemeenteklassen pakte de verhoging voor Vught hoger uit: maar liefst 26%! Een ongepaste verhoging in de ogen van SP en PvdA/GL. SP-fractievoorzitter Henri Swinkels vroeg alle raadsleden zich persoonlijk de vraag te stellen: “Kun je straks met droge ogen van zieken, leerlingen, ouderen en mensen die het al niet breed hebben vragen met minder genoegen te nemen, wanneer je jezelf nu het volle pond toeschuift?” Het mocht niet baten. GB, VVD, D66 en CDA lieten zich het extraatje niet meer afnemen.

De SP is buitengewoon teleurgesteld. In het zicht van forse bezuinigingen die iedereen zal treffen, wel de eigen portemonnee spekken. Dat is beschamend naar Vughtse burgers. Opvallend genoeg leken de meeste raadsleden niet zozeer persoonlijk behoefte te hebben aan de verhoging. Steevast werd gesteld dat zij niet voor anderen over hun vergoeding wilden beslissen.
Zo kon het gebeuren dat hoewel deze “in de schoot geworpen bonus” voor niemand noodzakelijk lijkt, nu toch geïncasseerd wordt. Het kleine graaien is begonnen op kosten van de gemeenschap.

De SP raadsleden staan hun raadsvergoeding af aan de SP en ontvangen daarvoor in de plaats een onkostenvergoeding die 25% van de raadsvergoeding bedraagt. De ervaring leert dat daarmee alle onkosten die je als raadslid maakt kunnen worden bekostigd.