ZOMERRECESSIE 3

10 augustus 2010

ZOMERRECESSIE 3

Liegen met cijfers

Hoe warm is het eigenlijk? We horen het graag van de weerman. Waar zijn we ergens? We vernemen het van onze GPS, de TomTom. Moeten we niet iets eten? We kijken op de klok. Nee, nog geen etenstijd. We leren steeds beter onszelf te wantrouwen. De werkelijkheid, het hier en nu wordt voor ons uitgemeten. Vertel de mensen die voor de toren van Pisa staan dat het de Eifeltoren is en menigeen zal je geloven.

Cijfers maken de werkelijkheid manipuleerbaar. Onderzoekers, toezichthouders, controleurs en rapporteurs vertellen ons hoe de werkelijkheid voor mensen in elkaar zit. De politicus behoeft niet langer in de samenleving te staan. Beter laat hij of zij zich door de cijfers sturen. Dat is veiliger. Mocht het verkeerd uitpakken, dan kun je eenvoudig uitleggen dat je slechts de officiƫle cijfers hebt gevolgd. De cijfers bieden zo een veilig toevluchtsoord.

Moeilijker is het de werkelijkheid, de samenleving als uitgangspunt te nemen. Dan moet je je ten opzichte van de mensen verantwoorden. Dan kun je de toren van Pisa niet door laten gaan voor de Eifeltoren. Dat krijg je vroeg of laat terug. Nee, een politicus die zich met de samenleving verbindt, kan niet anders dan de werkelijkheid volgen. Een objectief beeld van de werkelijke situatie.

Liegen is voorbehouden aan hen die meer vertrouwen in cijfers stellen dan in mensen.