ZOMERRECESSIE 4

13 augustus 2010

ZOMERRECESSIE 4

Paraskevidekatriafobie

Zo heet de uitgesproken angst voor een dag als deze, wanneer de 13e van de maand op een vrijdag valt. Vele miljoenen mensen lijden er aan. De combinatie van het ongeluksgetal en de vrijdag doet zo velen besluiten die dag maar thuis te blijven. Ongekende gevolgen voor de samenleving door een bizarre fantasie. Miljoenen mensen zijn er mee besmet en verbinden hun lot er deze dag aan. Het idee dat vandaag het ongeluk meer dan anders op de loer ligt. Alle risico’s moeten vermeden worden. Vandaag geen operatie die uitgesteld kan worden. Zij die vandaag trouwen tarten bewust het lot.

Het is een voorbeeld van hoe we ons dingen laten aanpraten. Had iemand bedacht dat 14 een ongeluksgetal was en maandag een ongeluksdag, dan hadden we het ongeluk verwelkomt op maandag de 14e.

Ik denk dat er op dit moment mensen bezig zijn met de begroting van Vught. Zij proberen te schuiven met getallen. Het zijn deze profetische boekhouders die spelen met de cijfers. Soms maken ze van de 13e de 14e of van de vrijdag de maandag. Het onheil lijkt afgewend, maar trekt zich in werkelijkheid natuurlijk niets van deze cijfergoochelaars aan.

Boekhouders moeten leiden aan pareskevidekatriafobie of variaties op deze fobie. Vervelend, want gelukkiger zullen ze er niet door worden.