ZOMERRECESSIE 5

17 augustus 2010

ZOMERRECESSIE 5

Het kan niet altijd kermis zijn

Het is kermis in Vught. Ware er een waarzegster dan zou zij ons uit het veld doen slaan. De glazen bol en het koffiedik voorspellen flinke bezuinigen. Geniet nog maar even van het plezier en welzijn. Binnenkort zal het ons ontvallen. Er wordt algehele treurigheid afgekondigd. Ons geluk en welzijn kost immers geld. Zonder geld geen welzijn. Het wordt de rest van het jaar op een houtje bijten. Doe dus zo lang mogelijk met die zuurstok!

Vroeger was de kermis er ter vermaak van iedereen. Je keek er naar uit. Een feestelijke ontmoetingsplaats waar de hele gemeenschap elkaar trof. Maar inmiddels is het vermaak naar de achtergrond verdreven. Nu gaat het om geld, om winst.

Ik ben benieuwd of de kermis de bezuinigingen overleeft. Want waneer het financiële kader uitgangspunt is voor beleid, kan de kermis de gemeente wel eens onvoldoende opleveren. Het feest kan dan nog zo groot zijn, het moet wel wat in het gemeente laatje brengen.

Nog even en op de gevel van het gemeentekantoor schrijven we: “achterom is het kermis”