ZOMERRECESSIE 7

22 augustus 2010

ZOMERRECESSIE 7

Krankjorum bericht

Vrijdag verscheen op de Vughtse website: “ Bezuinigingen in Vught: misschien ook op subsidies.” Het is een vooraankondiging, maar dan uiterst omzichtig en verhullend gesteld. Niet bepaald klare taal. Het college heeft blijkbaar de intentie om op subsidies van verenigingen en instellingen te bezuinigen en de tarieven voor accommodaties te verhogen.

Voor hen die zich afvragen waar het college op dit moment mee bezig is, vermeldt het bericht: “ met lastige keuzes maken”. Toch wordt er niets gekozen. Niets is nog duidelijk. Niets is besloten. Maar “Verengingen en instellingen moeten er rekening mee houden dat de subsidies niet ongemoeid zullen blijven.”

Wat is dit voor krankjorum bericht?
Waar moeten verenigingen en instellingen rekening mee houden “in de planning en bij het aangaan van verplichtingen?” Als dit verzoek gedaan wordt, kan het niet anders of dit is een voornemen van het college. Maar dan moeten de heren - die voortdurend lastige keuzes zitten te maken - het ook een voornemen noemen. Dus college, neem je verantwoordelijkheid en spreek onverbloemd je voornemen uit of bespaar ons dit soort tendentieuze berichtgeving!

De aangekondigde volgorde van raadpleging van verenigingen en instellingen (van januari tot april 2011) ná besluitvorming door de gemeenteraad (december 2010), betekent mosterd na de maaltijd. Het lijkt me uitgesloten dat de gemeenteraad in december over bezuinigingen op subsidies beslist zonder de consequenties te kennen voor verenigingen en instellingen. Dus halen we de raadpleging naar voren of besluiten we later.

Kortzichtig voorstel
Het voorstel past overigens wel bij de huidige coalitie. Niet ideëel (VVD), sluitende begroting (GB) en pragmatisch (D’66) betekent eenvoudig snijden in subsidies (lasten) en verhogen van huurinkomsten (baten). Daarmee is in hun ogen voldaan aan het algemeen belang (zie zomerrecessie 6).

De inwoners van Vught en met name de vele medewerkers en vrijwilligers bij verenigingen en instellingen weten wel beter: het algemeen belang is gediend bij een florerend verenigingsleven en een goed cultureel klimaat. Daaraan moet iedereen kunnen deelnemen en dus is subsidiëring van activiteiten en accommodaties van belang. Door zowel de subsidie te verlagen als de kosten voor gebruik van accommodaties te verhogen, worden verengingen en instellingen dubbel getroffen. Het resultaat laat zich raden: minder of minder laagdrempelige activiteiten.

De werkelijke oplossing ligt bij een werkelijke lastige keuze: het afstoten van accommodaties. We kunnen niet de rekening van kostbare en slecht bezette accommodaties afschuiven op onze verenigingen en instellingen.

Ik ben benieuwd wanneer het college stopt met lastige keuzes maken en werkelijk een keuze maakt.