ZOMERRECESSIE 8

25 augustus 2010

ZOMERRECESSIE 8

Lastige keuzes

Wat maakt kiezen lastig? Het college is deze zomer druk bezig met “lastige keuzes maken.”

Maar keuzes maken is in principe niet lastig. Het wordt slechts moeilijk als men niet kan kiezen, niet wil kiezen of niet durft te kiezen. Spreken over “lastige keuzes” zegt dus vooral iets over diegene die moet kiezen. Het wijst op een angst om verantwoordelijkheid te dragen. Een eigenschap die je liever niet binnen het gemeentebestuur aantreft.

We weten dat we de meeste keuzes doen op ons gevoel, onze intuïtie. Onze persoonlijke moraal is daarin de leidraad. Pas daarna komen de argumenten om onze keuze te verantwoorden. Om die reden bestaat de kans dat we meer oog hebben voor argumenten die onze keuze bevestigen, dan die welke onze keuze ontkrachten.

Zo ook in de politiek. In principe worden er op gevoel en intuïtie al keuzes gemaakt. Dat men van “lastige keuzes” spreekt wijst er op dat het (nog) niet eenvoudig is voldoende argumenten te vinden die deze keuzes ondersteunen. Het gaat dus om keuzes die zich lastig laten motiveren!

Dat zou iedereen alert moeten maken. Keuzes die moeilijk zijn te motiveren, zijn slechte keuzes. Zijn de juiste argumenten niet voorhanden? Maak een andere keuze. Maar blijft men bij zijn keuze dan start de zoektocht naar de gewenste argumenten. Dat kan inderdaad lastig zijn.