Coalitie schoffeert schoolbesturen, Prins Hendrik en Jeugd Actief

17 september 2010

Coalitie schoffeert schoolbesturen, Prins Hendrik en Jeugd Actief

De gemeenteraad discussieerde vanavond over mogelijke alternatieve locaties voor de school in Vught Noord. Het moest een open debat worden (zie ook artikel van 4 september), maar werd een schoffering van alle insprekers. Allen staken zij de loftrompet uit over de reeds voorgenomen locatie (1e fase Stadhouderspark). Deze locatie was niet een beetje beter dan anderen, maar stak er met kop en schouders bovenuit. De feiten spreken voor zich: de beste locatie met het grootste draagvlak.
Maar de coalitie, en met name de VVD-vertegenwoordigers, stak de draak met de naar voren gebrachte argumenten. Alles werd in twijfel getrokken om daarmee vast te kunnen houden aan het bestuursakkoord en het eigen gelijk. Wat ook door de oppositie werd geprobeerd, men was niet voor rede vatbaar. SP-fractievoorzitter Henri Swinkels wilde er ´desnoods voor op zijn knieën´ om de coalitie zover te krijgen dat ze voor het beste plan met het grootste draagvlak zouden gaan.

Het bestuursakkoord is en blijft echter leidend. Blijkbaar was de optie om de school op de voorgenomen locatie te behouden al vooraf weggestreept. De coalitie wilde eenvoudig niet horen hoe goed het huidige plan was. De VVD vroeg de insprekers om een keuze te maken uit de alternatieven. Typerend was hun antwoord: geen van de alternatieven komt in de buurt van het huidige plan!

Henri Swinkels trachte de vergelijking van de verschillende locaties ook te visualiseren met een overduidelijk schema. ´Ik probeer beide hersenhelften aan te spreken, want dit is een besluit dat we met ons volle verstand moeten nemen´ merkte hij op. In vergelijking met de huidige optie (fase 1) kenden alle alternatieven vooral nadelen.

De publieke tribune kon het bijna niet geloven. Met open ogen en willens en wetens houden de coalitiepartijen vast aan een politieke wens van enkel de VVD, terwijl iedereen ziet dat dat Vught en zijn inwoners schade berokkent. Een dieptepunt is bereikt of zouden we nog dieper kunnen zakken?