College is om: school Vught-Noord op oorspronkelijke locatie

11 november 2010

College is om: school Vught-Noord op oorspronkelijke locatie

Het college kan er niet langer omheen. Een alternatieve locatie voor de school in Vught Noord (zoals het terrein van Enexis achter de Kampdijklaan) wordt niet langer gesteund door het college. Het college adviseert nu de school op de oorspronkelijk beoogde locatie te huisvesten. Daarmee gaat het college in tegen het bestuursakkoord dat stelt dat voor de school in Vught Noord voor een andere locatie wordt gezocht.

Het college is nu om gegaan doordat "nader onderzoek" uitwees dat een andere locatie met "aanzienlijk hogere kosten" gepaard gaat en "de school dan later klaar is". Ook noemt het college het ontbreken van draagvlak bij de schoolbesturen voor een alternatieve locatie. Dat is niets nieuws. Al deze argumenten waren 2 maanden geleden al bekend en zijn ook door de betrokken organisaties bij herhaling naar voren gebracht. Er lijken vooral twee kostbare maanden verloren.

Het advies van het college betekent evenwel nog geen definitief besluit. De gemeenteraad dient daarover uiteindelijk de knoop door te hakken. Onduidelijk is daarbij of de coalitie zich gebonden voelt aan het bestuursakkoord. De petitie-actie gaat daarom gewoon door totdat het onzalige idee om de school op een andere locatie te huisvesten definitief van de baan is.

Wanneer de coalitie het advies van het college volgt ontstaat de vreemde situatie dat het bestuursakkoord al binnen een half jaar wordt opengebroken. Het stelt vragen bij de duurzaamheid van het bestuursakkoord en brengt hoe dan ook spanning met zich mee binnen de coalitie.
In eerste aanleg zullen er schouders opgehaald worden bij het verlies van dit onderwerp. Maar als het bestuursakkoord een resultaat was van stevige onderhandelingen kan dit verlies niet zonder gevolgen blijven. Men zou het ook anders kunnen stellen: als deze forse ingreep in het bestuursakkoord geen gevolgen heeft voor bestaande afspraken, is het gehele bestuursakkoord een waardeloze intentieverklaring geworden.