Schoonveld zegt 'NEE' tegen overlast.

16 november 2010

Schoonveld zegt 'NEE' tegen overlast.

De wijkbewoners rond gebouw Schoonveld maken zich ongerust. Door het plan van de coalitiepartijen om een jongerencentrum te vestigen in gebouw Schoonveld, vrezen de omwonenden meer overlast. Gisteren informeerde de pas opgerichte belangengroepering "Wakker Schoonveld" de omwonenden met een kleurige nieuwsbrief. Ondanks geruststellende woorden van wethouder Pennings en de belofte de buurt bij de besluitvorming te betrekken, voelt de belangengroepering zich niet serieus genomen. In hun nieuwsbrief: "Helaas is vervolgens het tegendeel bewezen. Brieven bleven onbeantwoord. Voor alternatieve locaties zijn inmiddels sloopbudgetten toegenkend. Van de gemeente is niks meer vernomen."

De SP vindt gebouw Schoonveld geen optimale locatie voor een jongerencentrum. Een jongerencentrum behoort - zoals eerder de jongerenraad adviseerde - eenvoudig niet te dicht op woonhuizen te staan. De omwonenden hebben een punt dat overlast in zo'n geval niet te voorkomen is. De SP vindt wel dat er een jongerencentrum moet komen en onderzoekt daarom alternatieve locaties in Vught.

De belangengroepering verzet zich tegen de vestiging van een jongerencentrum in gebouw Schoonveld en uitdrukkelijk niet tegen het maatschappelijk gebruik van dit gebouw. De functie van het gebouw zou alleen beter moeten aansluiten op het karakter van de wijk.

jongerenraad
"Wakker Schoonveld" wijst vervolgens fijntjes op het advies van de jongerenraad, die de voorkeur gaf aan de locatie van de voormalige huishoudschool aan de Irenelaan. De jongerenraad vindt gebouw Schoonveld ongeschikt vanwege de "kwetsbare buurt" en het oubollige karakter dat aan het gebouw kleeft. Ook de ervaringen met jongerenlocaties elders in Vught beloven volgens de initiatiefnemers niet veel goeds waardoor de voortekenen voor een jongerencentrum in gebouw Schoonveld niet gunstig zijn.

carnaval
Gebouw Schoonveld is vooral bekend als jaarlijks middelpunt van het Jeugd- en Jongerencarnaval in Vught. Maar hoe feestelijk ook, voor veel omwonenden is dat bepaald geen feest. Ze liggen er dan een paar dagen behoorlijk wakker van. De buurt slikt het zonder heftige bezwaren maar waarschuwt de Vughtse politiek dat dat niet betekent dat een jongerencentrum ook wel geaccepteerd zal worden.

."Wakker Schoonveld" stelt zich ten doel de wijkbewoners goed te informeren en de gemeente kritisch te volgen. In de nieuwsbrief wordt een handtekeningenactie aangekondigd. de coalitie-patijen en het gemeentebestuur kunnen alvast uitzien naar de volgende petitie-actie.