Petrus Soap

14 december 2010

Petrus Soap

Donderdagavond 9 december stelde de gemeenteraad het besluit over Plan Petruskerk uit. Dat gebeurde omdat het college en Woonwijze beide andere lezingen hadden bij de cijfers. Mede op aandringen van Woonwijze besloot de raad extra tijd te bieden om deze onduidelijkheid uit de lucht te halen. Het definitieve besluit moest in iedere geval voor 1 april 2011 genomen worden. Maar nu, amper vier dagen later, schrijft Woonwijze in een brief aan het college “onder de huidige omstandigheden geen kans meer te zien het Petrusproject te realiseren”. Directeur Gerard Velthuizen wijst daarbij naar het college. Zij hadden moeten weten dat verder uitstel niet kon. Dat is opmerkelijk, de mogelijkheid tot uitstel werd in de raadsvergadering immers door Velthuizen zelf geopperd.

Zonder onderhandelen
De plotselinge draai van Woonwijze is dan ook opmerkelijk. In de raadsvergadering zette Velthuizen de relatie met het college op scherp door het collegevoorstel af te doen als “broddelwerk”. Maar op vragen van de gemeenteraadsleden wat dan wel de juiste interpretatie van de cijfers was, reageerde hij steevast met de opmerking dat Woonwijze niet met de gemeenteraad onderhandelde maar met het college. Daarmee maakte Velthuizen het er zelf naar dat een definitief besluit door de gemeenteraad afhankelijk werd van verdere onderhandelingen met het college. Toch wordt nu zonder onderhandelingen de handdoek in de ring gegooid.

De rol van het kerkbestuur
De SP is een voorstander van het behoud en maatschappelijk gebruik van de Petruskerk. We staan echter kritisch tegenover de rol van het kerkbestuur (eigenaar van de kerk) en het bisdom. Zij lijken weinig begaan met de maatschappelijke betekenis van hun kerkgebouw voor de Vughtse samenleving. Ze leggen wel allerlei beperkingen op aan het gebruik van de kerk, maar dragen vervolgens geen eurocent bij aan de restauratie en inrichting van hun eigendom. Toch zijn het juist de opgelegde beperkingen die het Petrusproject op forse extra kosten jagen. Dat is weliswaar aantrekkelijk voor het kerkbestuur, maar niet voor de Vughtse gemeenschap.

De moeite die het getroost om in de smaak te vallen bij kerkbestuur en bisdom wordt nog eens geïllustreerd door Henk Smeets, de drijvende kracht achter de Stichting tot behoud van de Petruskerk. Hij denkt niet dat het kerkbestuur en bisdom eenvoudig akkoord zullen gaan met een andere maatschappelijke bestemming. In het Brabants Dagblad: “Als je weet hoeveel moeite wij hebben moeten doen om voor het plan Woonwijze toestemming te krijgen, dan vraag ik me af of men het over een ander plan eens kan worden.

Meer soap
Om de soap volledig te maken had ook de Stichting tot behoud van de Petruskerk nog een verrassende mededeling tijdens de raadsvergadering. Wanneer het plan Woonwijze geen doorgang vindt zal de huidige voorzitter van de stichting, J. Schuurmans uit het bestuur stappen. Naar verluidt heeft Schuurmans zelf belangstelling om - als Vughtse ondernemer – met een alternatief plan de exploitatie van het kerkgebouw op zich te nemen. Dat klinkt als een voorzitter met een dubbele agenda!