De Koepel exclusief voor de rijken?

17 maart 2011

De Koepel exclusief voor de rijken?

De Koepel ( nu nog Prins Hendrik) is onmiskenbaar een mooie plek in Vught. Het bestaande bouwplan met 90 huur- en koopwoningen (zie foto) biedt iedere Vughtenaar de gelegenheid daar te komen wonen. Naast dure koopwoningen is er ook plaats voor sociale huurwoningen. Stuk voor stuk volwaardige woningen, fantastisch ingepast en ook bereikbaar voor huishoudens met een inkomen onder de € 40.000,-. De Koepel is er immers voor alle Vughtenaren. Dat moet vooral zo blijven.

Toch wil het huidige college van Vught dit mooie plan afkopen voor maar liefst 2,8 miljoen. Waarom zou je zoveel betalen om te voorkomen dat dit bouwplan doorgaat? De coalitiepartijen hebben het over winst-optimalisatie en verschuilen zich achter de provincie. Maar in werkelijkheid gaat het deze coalitie om te voorkomen dat mensen met een laag inkomen in de villawijk komen wonen. Kosten nog moeite worden gespaard om het “gewone volk” uit deze villawijk te weren.

De VVD gaat met open vizier voor eigen clientèle: Voor Villa's Dus. GB zegt nog iets over een bestemmingsplan en D'66 haalt de VVD rechts in. Potters stelt op de D'66 website over de beoogde uitgifte van grote kavels op De Koepel , dat: “die daar prima passen, de wijk heeft niet voor niets villapark”. We zijn wel voor gemengde wijken. Maar niet in het villapark. Dat is exclusief voor rijken.

De raadsleden van de coalitiepartijen GB, VVD en D'66 zijn in hun nopjes met het alternatieve plan voor De Koepel. Ze blijken er vast van overtuigd dat hun plan om het woningbouwplan voor De Koepel af te kopen voor 2,8 miljoen, uiteindelijk miljoenen op gaat opleveren. Men denkt zelfs dat het de financiële positie van de gemeente fors kan versterken. Dat klinkt mooi, maar de feiten liggen heel anders. Hier een overzicht van beweringen van de coalitie en de feiten.

Het huidige plan draait geen winst?
Bij gemeentelijke bouwprojecten worden alle kosten die met het project te maken hebben, aan die locatie toegerekend. Ook met locatie De Koepel is dat het geval. Het bouwplan moet zelfs zoveel opleveren dat er de verplaatsing van Prins Hendrik (PH) mee betaalt kan worden. De winst uit het project wordt dus direct ingezet om PH een nieuwe atletiek-accommodatie te geven. Dat gaat om enkele miljoenen. Je kunt dus roepen dat het huidige bouwplan de gemeente niets oplevert, maar dat is niet juist. Het is alleen direct weer ingezet voor PH.

Het huidige plan zou “enkele tonnen kosten”?
Het huidige plan levert de gemeente dus geen extra geld op, maar het kost de gemeente ook niets extra's. De “enkele tonnen” verlies waarover men het heeft zijn de kosten die het college gemaakt heeft met het eigen onderzoek naar optimalisatie van het bouwplan. Het onderzoek en de vertraging van een jaar kost € 375.000,-. Natuurlijk wordt dat - zoals hierboven genoemd - weer toegerekend aan de locatie. Maar dat is eigenlijk niet helemaal eerlijk. Het college heeft immers zelf gekozen voor het onderzoek en de vertraging. De onkosten daarvan worden nu als nadeel aan het huidige naar eigen voordeel uitgelegd.

Met het nieuwe plan kan de gemeente flink verdienen?
Men roept dat wel, maar kan niet aanwijzen waaruit dat blijkt. Er is een optimistisch scenario (dat alle 25 kavels van € 750.000,- verkocht worden voor 2018) waarbij het nieuwe plan misschien op ongeveer nul kan uitkomen. Het is een raadsel waar de leden van de coalitie hier de miljoenen zien groeien. De kans is namelijk groot dat het nieuwe plan de Vughtse gemeenschap juist veel gaat kosten.

Als we de gedachtegang - van bijvoorbeeld D66 op hun site - proberen te volgen, dan stellen zij dat in het voorspelde financiële resultaat al rekening is gehouden met de wettelijk verplichte risico's (van 3,6 miljoen). D66: “Als echt alles tegen zit eindigt het project in een kleine plus, maar als de wettelijk verplicht ingeboekte risico's niet uitkomen, kan Vught/de gemeenschap er miljoenen aan overhouden.” Blijkbaar verkeert D66 in de veronderstelling dat de genoemde risico's al aan het project zijn toegerekend. Als dat het geval zou zijn zouden er geen extra voorziening getroffen hoeven te worden om deze risico's af te dekken. De risicodekking laat echter zien dat een deel van de algemene reserve hiervoor wordt geblokkeerd.
Daarmee is de werkelijkheid net andersom dan D66 de zaken voorstelt: Als er werkelijk niets tegen zit is er sprake van een kleine plus, maar als de risico's uit durven te komen kan het Vught/de gemeenschap miljoenen gaan kosten.