Verkiezingsbelofte blijkt reden voor schrappen bouwplan De Koepel.

4 maart 2011

Verkiezingsbelofte blijkt reden voor schrappen bouwplan De Koepel.

Het is een hele dure verkiezingsbelofte, maar de VVD denkt er toch mee te scoren. De coalitie is bereid 2,8 miljoen te betalen om het huidige woningbouwplan op De Koepel te stoppen. In plaats van 90 gevarieerde woningen, denkt de coalitie dat er 25 mega-villa's van ruim 2 miljoen euro gebouwd kunnen worden. Het college, Gemeente Belangen en D66 deden de raad nog vermoeden dat het vooral te doen was om er meer geld aan te verdienen. De VVD was echter duidelijk. “Voor mij is het een hamerstuk” stelde fractievoorzitster Saskia Heijboer. Ze wilde vooral een verkiezingsbelofte inlossen: Voor Villa's Dus. Dat de Vughtse gemeenschap daar de rekening van krijgt interesseerde haar niet echt. Zo mag de Vughtse gemeenschap, de prijs van de verkiezingsbeloftes van de VVD betalen.

Duidelijk is dat hier, na het debacle van “schoolvughtnoord” een nieuwe VVD-troef ingewilligd wordt. Er is programmatisch en financieel geen enkele sprake van een verbetering of zogenaamde “optimalisatie”. Financieel loopt Vught zelf grote risico's met het voorstel. Maar toch moet het voorstel er kost wat het kost doorheen. De VVD bouwt liever voor de directe omwonenden van De Koepel, dan voor alle Vughtenaren die er graag zouden gaan wonen.

We vinden dit als SP werkelijk onverantwoord en onbegrijpelijk. Wat betreft het soort woningen is het een ramp. Voor de woningen die er volgens het huidige plan komen zijn al gegadigden bekend, maar op mega-villla's zit nu werkelijk niemand te wachten.
Het is onwaarschijnlijk dat we tegen een prijs van 750,- per m2 de grond werkelijk verkocht krijgen. Financieel levert het daarom nauwelijks iets op en lopen we enorme risico's. Vooral wanneer we de kavels niet verkocht krijgen gaat het de Vughtse gemeenschap al snel enkele miljoenen extra kosten. Het resultaat van het voorstel is dan dat we ruim 5 miljoen betalen en er niets voor terug krijgen.

Daar willen we Vught voor behoeden. Maar de coalitie lijkt niet voor rede vatbaar.
Help ons daarom mee dit onzalige plan te stoppen en teken de petitie: www.dekoepel.petities.nl