Compensatie voor van Beuningenstichting?

31 augustus 2011

Compensatie voor van Beuningenstichting?

De Raad van State in Den Haag heeft de woningstichting Charlotte Elisabeth van Beuningen (CEB) in hoger beroep in het gelijk gesteld. Volgens de uitspraak (LJN: BR5682) heeft de gemeente onvoldoende gemotiveerd waarom het de benodigde vrijstelling en bouwvergunning voor de locatie aan de Taalstraat heeft geweigerd. Eerder vond de rechtbank in 's-Hertogenbosch deze motivatie nog wel voldoende. De uitspraak kan tot gevolg hebben dat de gemeente Vught opdraait voor de financiële schade die de stichting door het bestreden besluit opliep.

In 2007 verleende het college aan de woningstichting een bouwvergunning voor 34 sociale woningen aan de Taalstraat (voormalige garage Denissen). Maar de bezwaren die omwonenden maakten tegen het plan werden door de rechter gegrond verklaard. Het college had de bouwvergunning niet mogen verlenen en zag zich genoodzaakt de bouwvergunning alsnog af te wijzen. Tegen die afwijzing (volgt u het nog?) ging de woningstichting weer in beroep. Met succes dus.

Doorgaans past een gemeente na zo'n uitspraak eenvoudig zijn motivatie aan. Daarmee kan een gelijkluidend besluit genomen worden maar dan wel “juist gemotiveerd”. In dit geval zou men de bouwvergunning op een andere grond kunnen weigeren. Bijvoorbeeld met het argument dat de vrijstelling van het bestemmingsplan voor het deel met de bestemming “Erf” een te vergaande afwijking is van het geldende bestemmingsplan. Zoals de rechter eerder oordeelde.

Afwachten of het college nu ook zijn motivatie aanpast.