575 handschoenen voor "Ketting van Solidariteit"

8 november 2011

575 handschoenen voor "Ketting van Solidariteit"

Zaterdag 5 november plaatsten maar liefst 575 Vughtenaren hun naam op een werkhandschoen als bijdragen aan de “ketting van solidariteit”. Deze ketting van werkhandschoenen vormt een groeiend protest tegen de bezuinigingen van het kabinet-Rutte op o.a. sociale werkplaatsen. PGB's en speciaalonderwijs. De ketting is gestart in Groningen en Heerlen en groeit met de tijd aan tot Den Haag. Afgelopen zaterdag stond de Vughtse SP-afdeling met honderden werkhandschoenen klaar bij zowel het Marktveld als op het Moleneindplein. Tijdens een grote manifestatie op 10 december in de Brabanthallen in 's Hertogenbosch wordt de uiteindelijk ketting aangeboden aan de minister president. Als hij de uitnodiging accepteert.

De “ketting van solidariteit” is een initiatief van de SP. Het vormt een lint van respect voor eerlijk loon, eerlijk werk, voor goede begeleiding, voor opleidingen en voor eerlijk delen in Nederland. Iedereen wordt er mee in de gelegenheid gesteld zijn of haar solidariteit te betuigen met (jong)gehandicapten, bijstandsgerechtigden, werknemers van sociale werkplaatsen en het speciaal onderwijs, die ongelofelijk hard getroffen worden door de kille bezuinigingsplannen van dit kabinet.

De kabinetsplannen behelzen onder andere het schrappen van 60.000 banen in de sociale werkvoorziening, het verlagen van de bijstanduitkering en de uitkering van gedeeltelijk jonggehandicapten. Mensen met een arbeidsbeperking werken straks onder het minimumloon. Kinderen in het speciaal onderwijs worden met maar liefst 300 miljoen gekort.