Initiatief: referendum IJzeren Man

23 november 2011

Initiatief: referendum IJzeren Man

Vandaag verzoekt SP-fractievoorzitter Henri Swinkels de andere fractievoorzitters in de Vughtse gemeenteraad om een referendum over de IJzeren Man te organiseren. De IJzeren Man biedt een uitgelezen kans om “de interactie tussen de gemeente en haar burgers te vergroten”, quote Swinkels uit het huidige bestuursakkoord. Nu nog de daad bij het woord voegen.

De gemeenteraad besloot afgelopen donderdag tot “het in de markt zetten van de exploitatie van de IJzeren Man”. Het af te sluiten contract behoeft daarbij geen instemming meer van de raad, maar wordt wel ter raadpleging voorgelegd. Juist vanwege dat raadplegend karakter van een referendum is het in onze ogen een mooie gelegenheid om de Vughtse bevolking daarmee ten volle te betrekken.

In Vught is het formeel niet mogelijk om als burgers een referendum af te dwingen. Een initiatief tot een raadplegend referendum komt uitsluitend vanuit het college of de gemeenteraad. Wanneer een meerderheid van de raad het initiatief steunt, wordt er een referendum door de gemeente georganiseerd.

De SP-fractie is bereid dit initiatief te nemen, maar wil wel weten of het kans van slagen heeft. Alleen wanneer de fractievoorzitters het initiatief voldoende steunen is er zicht op een meerderheid in de raad. Dan brengt de SP het initiatiefvoorstel nog in december in de gemeenteraad.

Donderdagavond komen de fractievoorzitters bijeen en maakt Henri Swinkels de balans op.